Fisk i forhold til liter

Lurer på en ting, i fiskebasen står det som regel hvor stort kar de forskjellige fiskene bør ha. På hvilket grunnlag settes størrelsen på karet i forhold til type fisk?
Jeg kan ikke se for meg noe objektivt mål for dette, så jeg gjetter på kvalifisert synsing.
Det går jo på størrelse av fisken, hvor mange de bør være og sikkert agresivitet, vis det er det du mener.
vet ikke hvor riktig denne er... men vil vel si den gir en bra pekepinn
http://www.aquadigital.net/mangefisker.html
En tommelfingerregel har innenfor akvaristikken i alle år vært at det skal være minst én liter vann pr. cm fisk.


Dette er jo en veldig unøyaktig regel. Hvis man skal gjøre det mer nøyaktig, må man nok gå ut fra fiskens masse og forbrenning.

Hva syns dere om følgende formel:

V = (1+(T/100))M

Hvor V er volumet i antall liter, T er temperaturen i grader Celsius og M er fiskenes samlede vekt i gram?



Tror denne formelen stemmer litt bedre med virkeligheten, i hvert fall. Selv om den kanskje er en anelse mer strevsom å regne ut. (For ikke å snakke om hvor mye søl det må bli av å veie hver enkelt fisk på brevvekt.)
Tja, jeg tror ikke det går ann å sette noe mål på det. Fisk har veldig ulike krav og det hele kan komme veldig ann på hvordan du innreder.

Det blir kvalifisert synsing, som noen skrev lenger opp, og å tilpasse bestanden etter behov, hvilke andre fisk du har i karet, beplanting og annen innredning. Bare for å illustrere litt så er dette hvordan jeg har vurdert det i mine to kar:

Jeg baserer mye av mine fiskevalg på anbefalt minimum liter i fiskebasen. Ligger størrelsen på karet nært minimums anbefalingen så vil jeg nødig ha mye annen fisk der. Jeg har en stim Corydoras sp. "green laser" i en 60liter, og det er 60 liter som er anbefalt minimum. Det karet kommer det nok ikke mer fisk i. Kanskje om jeg finner en liten fisk med tilsvarende krav som holder seg utelukkende i de øvre vannlagene slik at de ikke går i veien for hverandre, men da er det helt definitivt stopp.

Det det 160-literen er det flere fisk og ikke nært minimum til noen av dem, men de er alle valgt for at de skal ha nok plass i sitt vannsjikt. Nå er det tett med planter i toppen, og da er jeg skeptisk til å øke fiskebestanden siden de fiskene jeg har gjerne vil ha mye svømmeplass. Hadde jeg hatt en veldig åpen beplantning med god plass til å svømme så hadde jeg kanskje utvidet stimen med tetra litt, men per i dag er det dårlig plass (på tross av at det er mange liter mer enn minimum anbefaling) siden både tetraer og killiene favoriserer samme område.
Derimot vurderer jeg å sette inn fisk på bunnen, der er det bare noen kuhlii, og 160liter er langt over minimumskravet deres. Men om jeg skal ha en bunnfisk til der vil det også bli en som anbefales med lavere litersantall enn 160liter, siden kuhliiene allerede tar opp noe av plassen. I tillegg vil jeg da vektlegge at de faktisk skal trives sammen, er det en territoriehevdende fisk så må jeg ominnrede først, slik at det ikke blir krangel om plassen, etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap