Rødbrune alger..?

Jeg har et lite (ca. 30 liter) akvarium som startakvarium, men lurer meg på om det foregår noe muffens nedi der gitt.. På pumpa har det grodd rødbrune alger der vannet kommer ut igjen og siles nedi akvariumet.

Hva kan være feilen..?
Hvor lenge har akvariet vært i drift, og har du noen fisker i det? I nystartede akvarier dukker det ofte opp en del alger, spesielt om man ikke har så mye planter der. Det er heller ikke uvanlig at det vokser alger ved utblåset fra pumpa da noen alger trives med sterkere vannstrøm, i tillegg kan høye nitratverdier kan også føre til algeoppblomstring.
HvemErJeg?
Hvor lenge har akvariet vært i drift, og har du noen fisker i det? I nystartede akvarier dukker det ofte opp en del alger, spesielt om man ikke har så mye planter der. Det er heller ikke uvanlig at det vokser alger ved utblåset fra pumpa da noen alger trives med sterkere vannstrøm, i tillegg kan høye nitratverdier kan også føre til algeoppblomstring.


Akvariet stod nesten ei uke med bare plantene (2 stk) nedi, etter at jeg hadde hatt oppi det dyrebutikken sa jeg måtte ha oppi. Etter det har nå to fisker bodd der og idag flyttet det en algespiser nedi. Det "pussige" er at det er kun i inntaket (beholderen) på pumpa og der vannet kommer ut at det er alger. På veggene er det ingen alger.
Først må jeg si at det er litt tidlig å sette inn fisker etter bare en uke (selv om dyrebutikkene gjerne sier at det går helt fint), og du må passe nøye på vannverdiene i ukene som kommer, for filteret er ikke ferdig innkjørt og det vil komme en nitritt-topp som kan skade fiskene dine. Vær påpasselig med vanntester og vannbytter!

Hva slags algespiser har flyttet inn? 30 liter er ikke store beholderen, og det er ikke så mange fisker som passer til et så lite kar. Så om det er en Ancistrus ville jeg ha spurt butikken om de ikke kunne ta den tilbake, og heller hatt en eplesnegl oppi istedenfor. Søk i fiskebasen her inne etter fisker som kan trives i en 30 liter, det vil skåne både deg og fiskene dine for mye død og fordervelse.

Det å ha et akvarie med riktig mengde/størrelse på fisk vil også gjøre sitt til å unngå alger. I et overbefisket akvarie vil det lett bygge seg opp alfor mye næringsstoffer i vannet, og algene vil stortrives.

Så til algene på filteret ditt.. Det kan virke som om det er penselalger som har begynt å vokse i karet ditt, og de trives i utblåset fra pumpa. Der det er sterkest strøm finner disse algene raskt fotfeste, og de kan være vriene å bli kvitt. Du kan forsøke å skrubbe rent utblåset jevnlig (med noen dager eller en uke mellom hver skrubb). Og å være flittig med vannbyttene. En annen ting som kan hjelpe er å sette inn reker som kan spise på algene, men det må vurderes utifra hvilke fisker som går i karet fra før.
Viktig å bytte vann hver uke i dette karret,spesilet siden det ikke er mer enn 30 liter.
Kan hjelpe å minisere tiden lyset er på i karret,da alger vokser veldig bra når lyset er lenge på hver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap