Smaragd pansermalle, passer resten sammen med de? sortvann + diverse spørsmål

Jeg skal endelig få igang akvariet jeg kjøpte i høst. Så da må det til noen innkjøp, og mye planlegging + noen turer innover mot Oslo traktene for å finne innredning til akvariet. Så for å minske anntallet turer så har jeg noen spørsmål.

Selv om jeg ikke er helt fersk på akvariehobbyen så føler man seg veldig nybegynner når man går fra selskapsakvarie med godt og blandet på 60 l, over til 375 l (150x50x50cm). Og i tillegg skal prøve å gjøre det litt mer biotopriktig sortvannsakvarie (selv om det nok ikke blir 100%)

Jeg har tenkt å ha stimer av Brochis splendens (Smaragd pansermalle) og Hyphessobrycon columbianus (Colombiatetra). Jeg vurderer også Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk)

Jeg trenger også algespisere, tenkte egentlig på Otocinclus (Otto) men det blir kanskje for dårlige lysforhold for dem? Sett på noen L-maller, men jeg føler jeg går meg bort i hvilke som spiser alger og hvilke som ikke gjør det... (og redd de i dyrebutikken gjør det også)

Dette blir nok ganske så sikkert ett sortvannsakvarie. Hva må jeg spesielt tenke på, og passer fiskene jeg har tenkt på? Fungerer fiskesammensettningen?

Bunn og innredning blir rådasand, skifer og røtter + eikeblader hvis jeg får tak i. Jeg tenkte også å skaffe noen Malaysisk sandsnegler for å få litt bevegelse i sanden, eller blir det helt feil? Jeg vet de ikke er biotopriktige i det heletatt, men det er dog som nyttedyr.

Siden akvariet ble kjøpt brukt er lysarmaturet ganske dårlig og kun halvdekkende. Hvilke heldekkende armatur er å anbefale? Gjerne med mulighet til dimmer, til ikke en så alt for gal pris.

Er det noe spesielt jeg må tenke på i innkjøringsfasen på sortvann i forhold til innkjøring i "vanlig" akvarie? Skal f. eks Aqua Medic Amazon e.l. tilsettes under innkjøringsfasen etter etter?

Etter innkjøringsfasen. Hvilke av fiskeartene lønner det seg og begynne med og hvor mange av gangen?
Er det noe jeg burde tenke på? Noen som har noen tips eller ideer og tilføye?

Dette ble mye diverse spørsmål. Setter pris på gode svar
Hei!
Gratulerer med nytt akvarie!
Fiskene bør gå fint sammen, hvis du skal ha en algespiser kan du ha kjempeotto(Hypoptopoma gulare) , Ancistrus eller andre L-maller.
Eplesnegler lever i Sør amerika men bør ha PH på rundt 7 sånn de ikke får problemer med skallet.
De er gode algespisere.

Du bør ha fin sand, sånn som på stranden hvis du forstår
Eikeløv er både fint og veldig effektivt til å senke PH.
Til begynne med bør du ikke ha noe fisk før det har godt et par uker, da tar du noen FÅ fisk i akvariet og vær veldig sparsom med matingen.

Ny armatur er helt sinnsykt dyrt, det fikk jeg merke når jeg kjøpte 240 literen min i vinter.
Da var lysarmaturen ødelagt. Ny kostet 1600,-!!

I innkjørings fasen trenger du vel egentlig ikke å tilsette vannet noe. Men filterguffe er ganske lurt å helle oppi fra et annet filter. Vis du har det da : )
Da går det mindre tid før du kan ta fisk oppi.

Husk å ikke fyll akvariet opp med fisk på 1-2-3.
Kjøp noen få fisk om gangen.
Da ungår du nitritt forgiftning.

Emil
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap