Innkjøring med salmi og vannverdier på syre..

Jeg har lest litt om fiskeløs innkjøring av akvarier, og tenkte det skulle prøves med den nye 360-literen vår. Problemet er at rare ting skjer med vannverdiene (KH og PH går bare oppover og oppover og nitritt er konstant lav). Noen her som har forslag til hva jeg gjør feil?

Litt mer detaljer:
Temperatur ca 20 grader (ingen varmekolbe), akvariet er tomt med unntak av sand (fra biltema).

28/3 (dagen etter akvariet ble fyllt): Ph 6.5, KH og GH på ca 2, Nitritt på 0.025, Nitrat på 1 (alt dette stemmer med hva vannverket sier vi skal få fra springen).

7/4 (akvariet har stått med vann i og pumpe påslått siden sist): Nitritt er nå på 0.2, alt annet er som før.

12/4 (Begynner nå å tilsette 10ml salmi hver dag) alle målinger som før.
13/4 KH på 3, ph på 7-7.5, nitritt på 0.2 på fargeskalaen fortsatt, men marginalt høyere enn før
14-21/4 KH på 3, ph på 8, nitritt på litt over 0.2.

Så i går (22/4) regnet jeg en gang til på mengde salmi, og kom frem til at 10ml kanskje var litt lite, 30ml skulle være mer riktig (4 dråper ren ammoniakk).
Dette var tydeligvis ikke så smart, for i dag er KH på 7, ph på nærmere 9, og nitritt fortsatt på 0.2. Hva er det som skjer i akvariet? Alle de stedene jeg har lest om problemer med salmiakkinnkjøring har det vært pga synkende PH, og ikke økende..

Her, iallefall, gikk det som 530 sa i den andre tråden; nitritt kom som et fly etter 14 dager. både ammoniakk og nitritt har lagt over skalaen siden mandag nå; mens pH har lagt stabilt på 7.5. Har ikke målt gh/kh. Har tilsatt 5ml/dagen i et 240-liters kar.

Men med det sagt, så er ammoniakk basisk og vil dra opp pH; kan vel forklare hvorfor den er 9 hos deg. Bare å gi gass, så ordner det seg sikkert etter hvert
Har sakset et lite utdrag fra artikkelen "Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden":

Optimale forhold for disse bakteriene er en pH mellom 7,3 og 7,5.
De gror imidlertid i pH fra 5,8 til 8,5 så det er et stort slingringsmonn.
Klarer du å holde pH på litt over 7 får du raskest vekst.
Temperatur på 28 grader C er best.

Merk deg særlig siste linje!
Har selv prøvd ved lavere temperaturer, og det går mye seinere.
Og så lenge ingen bakterier bryter ned salmiakken enda bare stiger verdiene,
isteden for å bli mindre etter noen timer.

Opp med tempen, så skal det nok bli fart i sakene.
Hvis ikke kan du jo låne litt filtergugge fra noen i nærheten.
Det har hent at vannet hos noen er så fritt for bakterier at det tar lang tid
før formeringsprosessen begynner å vises.
Husk disse formerer seg forholdsvis langsomt, til bakterier å være!

Hadde lest at det tok litt lenger tid ved lavere temperaturer, men trodde ikke det ville omtrent stoppe opp. Får dytte oppi varmekolben da Takk for svar
Maria .
Så i går (22/4) regnet jeg en gang til på mengde salmi, og kom frem til at 10ml kanskje var litt lite, 30ml skulle være mer riktig (4 dråper ren ammoniakk). Dette var tydeligvis ikke så smart, for i dag er KH på 7, ph på nærmere 9, og nitritt fortsatt på 0.2. Hva er det som skjer i akvariet? Alle de stedene jeg har lest om problemer med salmiakkinnkjøring har det vært pga synkende PH, og ikke økende..

30 ml Salmi er for mye i dette karet. Hvis du leste artikkelen, vil du se at 20 ml var for mye i mitt 530 liters. Reduser mengden, og vent eventuelt et par dager før du tilsetter mer. Du kan prøve å se for deg hvor mye ammoniakk den samlede fiskemengden du skal ha i karet ditt kommer til å slippe ut i løpet av et døgn.

Det er også bra å sjekke NH3/4 verdiene fortløpende ettersom det vil fortelle deg hvordan prosessen går. Nitritt trenger du ikke måle før etter ca 10 dager. Deretter måler du begge deler samt pH. KH og GH er ikke påvirket av dette og skal egentlig ikke endre seg sammenlignet med kranvannet ditt.

For øvrig er det riktig som AruNuts skriver. Salmi = ammoniakk er temmelig basisk, altså pH godt over 7, så med økende mengde ammoniakk i karet får du også økende pH. pH vil normalt synke når prosessen er kommet godt i gang og du får nitritt også, ettersom prosessen i seg selv skaper syre.

Ellers synes jeg det er hyggelig at metoden blir brukt. Lykke til.

530
30 ml Salmi er for mye i dette karet. Hvis du leste artikkelen, vil du se at 20 ml var for mye i mitt 530 liters. Reduser mengden, og vent eventuelt et par dager før du tilsetter mer. Du kan prøve å se for deg hvor mye ammoniakk den samlede fiskemengden du skal ha i karet ditt kommer til å slippe ut i løpet av et døgn.

Ja, jeg missforstod mengden man skulle ha oppi når jeg regnet meg frem til 30ml Jeg tenkte 4 dråper NH3, men det riktige var vist 4 dråper 28% NH3, så 10ml var vist ikke så feil likevel.
Jeg satt oppi varmekolbe og tok et stort vannbytte i går for å få ned salmiakk-konsentrasjonen litt, så får satse på det fungerer bedre nå, hvis ikke så får jeg kjøpe NH3/4-test etter påske.

Når det gjelder pH og KH så er det vist en sammenheng , øk den ene og den andre vil (stort sett) også økes til en viss grad.
Meget bra oppskrift
jeg startet ett 310 liters den 11.4. og følger oppskrifta til 530 tilnærmet slavisk. dette ser ut til å fungere over alle forventninger, jeg satte i planter med en gang, cabombaene har vokst 30 cm på 14 dager med 5 ml salmi hver bidige dag. nitritt kom etter 8 dager, den 19.' og var langt over tetras testskala inntil i forgårs da den fallt til null. beveger seg nå mellom 0 og 0,5 .. høyest en time etter salmipåfyll. tanken er 125x50x50 og med selvbygd filter bak btn bakgrunn. ph på kranvannet her er ca 7, men med min dose salmi går den til 8. der har den vært siden starten med salmi. temperatur i karet er 27. tenker å sette i fisk når nitritt er helt null i tre fire dager på rad. det var jaggu bra jeg fant dette utmerkede forumet før jeg satte igang!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap