Starter med akvarie igjen!

Etter noen månder med fiskedød, lekk akvarie og sviktende utstyr la jeg akvariehobbyen på hylla. Men nå er jeg klar for ny start, og tenker å gjøre det skikkelig med god planlegging. Men det blir ikke noe stort akvarie, mellom 40 og 60 liter. Ønsker å holde sommerfuglcilider og kirsebærreker og kanskje en kampfisk, er det noen som har noen råd om andre arter som kan gå med disse artene i et lite akvarie? Tips til planter og innredning?:P
Gleder meg veldig til å få et fint akvarie å se på igjen!
Det er godt å høre at du starter opp igjen!
Blir så trist av å høre folk gi opp, selv om slikt du beskriver her
må være fryktelig kjedelig.

Min erfaring med kirsebærreker sammen med dvergciklider og kampfisk er dårlig.
Ikke det dyreste foret jeg har gitt mine fisker, men for dyrt til at jeg prøver igjen!
De ble betraktet som snacks og ikke som romkammerater, for å si det sånn.
Andre derimot klarer denne kombinasjonen uten problem.
Jeg prøver uansett ikke igjen...
Uff, det ønsker vi ikke! takk for godt råd må revurdere den sammensettningen.
Om du ønsker reker
Kan du jo gå for viftereker som definitivt er for store til å bli mat for de nevnte fisker, evt fullvoksne amanoreker som også skal være vesentlig større enn kampfisk-munner.
Takk for svar

Tror jeg skal satse på et lite planteakvarie, med kun forskjellige reker og musling/skjell asiatisk ferskvannsmusling, kirsebærreker og viftereker er foreløbig planen Men jeg tenker å bruke skjellsand til bunnen, går dette bra? eller gjør skjellsanden vannet for hardt?
I akvariebutikken advarte de meg mot å ha enkelte fisker i akvarier med skjellsand, men gullfisk og koi(som jeg hadde) gikk bra.
ingen som vet?:P

Nå er hvertfall akvariet i hus. det er bare 30liter, så det blir kun planter, reker og evnt. snegler
Skjellsand vil øke vannverdiene noe, jeg kan bare ikke for mitt bare liv huske om det var KH (og dermed også pH), eller om det er GH. Søk litt på det, så finner du kanskje mer om det.
Skjellsand øker ph'n (og da kansje KH'n også?)
Trond13
Skjellsand øker ph'n (og da kansje KH'n også?)

Jeg tror nok at det er KH som øker først, og dermed drar med seg pH etterhvert. Skjell er ikke laget av base i fast form, da ville de løst seg opp for et godt ord. Derimot er kalk full av karbonater, som i oppløst form er det vi måler som KH.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap