Kan gullfisk spise rompetroll?

Hei, jeg har 9 gullfisker som skal ut i dammen no, men den er bomba av rompetroll og egg. Kan gullfiske spise det? eller børr jeg fjerne det?

Takk på forhand
De kommer nok ikke til å leve lenge de rompetrolla der tenker jeg... Koien her spiste hundrevis av rompetroll i løpet av noen dager, men alikevel ble det frosk av noen (stein i bunnen av dammen)... Jeg ville ikke vært redd for å la dem spise de hvertfall...
Plussmedlem
Etter loven så har du egentlig ikke lov til å samle inn egg/rumpetroll medmindre det er til undervisningsforemål

§ 4. Innsamling av vilt uten tillatelse
Enhver kan fritt samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål
Jeg har ikke samla det så :P bryte ingen lover da xD
Etter hvordan jeg forstår 1ste post, så er det vel faktisk frosk eller noe som har inntatt dammen hans og ikke han som har hentet rumpetroll til dammen? Finnes det ikke en lov mot slikt :P
Plussmedlem
Trond13
Etter hvordan jeg forstår 1ste post, så er det vel faktisk frosk eller noe som har inntatt dammen hans og ikke han som har hentet rumpetroll til dammen?

Ja, det er riktig. Men det er hans problem at dammen er tilgjengelig, ikke froskens
Dyr som er fredet kan vi jo ikke bare kvitte oss med fordi de bruker tomta vår.

Putt gullfisken i dammen uten å gjøre noe med rumpetrollene. Da holder du deg sikkert på riktig side av loven.
Det er så, men her det froskene som lagt egga i dammen til gullfiskene.
Så det må da være froskene sitt ansvar å ikke severe mat til gullfiskene
Litt kjipt å "lure" froskene med å "gjemme unna" gullfiskene innendørs til eggene er ferdig lagt da? :P

Har du en naturlig dam i nærheten, ville jeg vurdert å flyttet eggene dit før jeg satte ut gullfiskene. Man skal i utgangspunktet ikke flytte froskeegg , men hvis det er en kort avstand, og det er for å redde froskene, så er det nok i tråd med lovens intensjon selv om det kanskje strider mot lovens bokstav.

Amfibier dør ut et sted mellom 200 og 45000 ganger så fort som andre grupper (wp), og det er ganske så sinnsyke tall. Så jeg ville prøvd å redde dem hvis jeg kunne.
Kampfisk
Litt kjipt å "lure" froskene med å "gjemme unna" gullfiskene innendørs til eggene er ferdig lagt da? :P


Haha, sant det

Ellers er jeg veldig for å ikke gjøre noe for at frosk/padder/salamandere skal få enda dårligere vilkår enn de har, men tror nok hovedproblemet ikke ligger i hagedammene til folk, heller andre naturlige smådammer som forsvinner og blir fyllt igjen pga korn etc...

Ser ut som det stort sett er enighet hvertfall, ut med gullfiskene, så får rompetrolla klare seg selv Mengden frosk i dammen vår denne våren sier meg at det egentlig var veldig mange som overlevde sommeren i fjor, og en god del av de igjen som ikke overlevde vinteren som frosk...
Fisken vil i allefall få gode vekstkår
er det rompetroll fra frosker spiser fisken dem..
er det fra padder mener jeg å ha lest et sted at de ikke vil spise dem...

stjørdalsmannen
er det rompetroll fra frosker spiser fisken dem.. er det fra padder mener jeg å ha lest et sted at de ikke vil spise dem...


Er litt usikker..
Plussmedlem
Du sa at du hadde egg i dammen.
Det er enkelt å skille froskeegg fra paddegg.

"Dine" egg ligger kanskje som en klase/klump?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap