Kakadueciklidene mine dør

kjøpte 1 kakadueciklide par for litt over 1.mnd siden.
etter ca 14 dager døde hunnen.
igår, tok eg vannbytte, å såg at hannen var klar i fargene, å ingen unormal oppførsel.
men idag såg eg at den låg død på bunnen.
skjønner ikke helt hva som er skjedd, sia vannkvalitetene er fine.

PH 7.5
No2 under 0.3
Temp 24
GH 8

noen som veit ka som kan være årsak?
De kan ha hatt en sykdom fra før selv om det ikke synes ,men hva har de fått å spise og er det eventuelt andre fisker i karret som spiser opp maten til kakaduene?
har litt forskjelligt tørrfor som eg gir. noe som synker, å noe som flyter. har forsikret meg om at dei har spist. så dei har ikke sultet.
ellers er det noen ancistruser og glødebånds tetraer i akvariet. så er ingen fisk som har plaget på kakaduene.
Da er vel dette et av de mysterier vi ser fra tid til annen i akvariene.
Får håpe det går bedre neste gang.
Et lite tips.velg kakaduer fra en annen butikk neste gang da det kan være noe med akkurat denne fiske-stammen
takker.
vurderer å høre med dei nestegang eg er i butikken. har dei evt hatt flere slike tilfeller, så kan det jo være eg får litt billigere nestegang.
litt kjedeligt sia dem var så dyre. å utroligt fin fisk
Tror nok ikke butikken vil innrømme noe,når de ikke har dødd innen 24 timer etter ankomst i ditt akvarium.Da skal de ha vannprøver og gjrne død fisk som bevis.
Men du kan jo fortelle dem hva som har skjedd,så kan det jo hende at de er greie og gir rabatt.
Nå bruker ikke kakadue ciklider å være spesielt kostbare. Sikker på at det er riktig art? (Apistogramma cacatuoides er som regel svært hardfør i motsetning til mange andre Apistogramma arter).
Vet du om de var viltfanget eller oppdrettet?

Hilsen Ola
eg betalte 350,- KR for 1par KakadueCiklide.
såg dei skal være litt hardføre også, så eg skjønner nesten ikkje noke.
veit ikkje om dei er viltfanget, eller opdrett.
Det der er en oppdrettsvariant som kalles "orange flash" tror jeg. Stiv pris, men ser for meg ut til å være en fisk med gode trekk innen det den er avlet for.
De er nok i stand til å tåle ph på 7,5, men jeg vil allikevel anbefale å holde den på sur side av skalaen.

Lykke til hilsen Ola
For å få ned ph i karret er det bra å ha i catappa blader og orrekongler.
vil Resten av fiskene like seg med en lavere PH?
akuratt no så veit eg ikkje om eg tørr å invistere i nye KakadueCiklider. så om eg gjør nytt innkjøp, får eg prøve med catapa blader. takker for forslag
Fiskene dine vil defintivt trives bedre i en ph under 7,0. Hvis du søker på ph senking vil du finne masse metoder og forklaringer.
Bare for å være sikker: Du har biltema sand eller tilsvarende som bunnsubstrat til apistoene.
sanden eg bruker, er kjøpt på Akvariebutikk. men er også det eneste av 3 akvarium som har så høg PH.
Synes også det var en stiv pris på dette paret. Cacatuoides er en av de billigste typene av apistogramma og den mest hardføre etter mine erfaringer. Har selv 9 typer apistogramma og 3-4 leikspar av Cacatuoides. Har aldri mistet noen cacatuoides samme hvilken pH jeg har hatt.

Kranvannet (brønn) holder her en pH på rundt 5 og er ypperlig for apistos, slik er jeg heldig. Om de andre fiskene dine tåler en så lav ph som apistoene, må du nesten se i basen under hver fisk. Bladene som nevnes senker nok pH noe, men tror nok du må ty til andre midler om du skal ned fran 7,5 til rundt det jeg har. Står en del skrevet på forumet om senking av pH

Hadde du bodd i nærheten skulle du fått et av mine par

Lykke til

1. Vf hann
2. Vf hue
3. Oppdrettsvariant. Hue med yngel
Vindm
...ellers er det noen ancistruser og glødebånds tetraer i akvariet. så er ingen fisk som har plaget på kakaduene.

En antakelse med store modifikasjoner.
Maller som store Ancistrus kan jage Apistogramma ut av hulene sine og langt opp i de øvre vannlag. Dette skjer særlig om natten, når Apisto’ene har gått til ro på bunnen, og det skjer ofte, og igjen og igjen, slik at stressnivået for dvergcichlidene blir alt for høyt. I kamp om huler og andre attraktive plasser på bunnen, kan store maller rett og slett klemme eller slå i hjel (med halen) de mye mindre cichlidene.
Og egg og yngel smaker godt for mange maller også.
Dvergcichlider og store maller er fiender i naturen, og sistnevnte bør ikke være i samme kar som Apistogramma.
Har man en del alger i karet, kan noen Otocinclus ta seg av dette.
Vindm
sanden eg bruker, er kjøpt på Akvariebutikk. men er også det eneste av 3 akvarium som har så høg PH.

Mistenker at det er sanden din som da gjør ph så høy, antagelig er det kalk i den som øker både ph/kh og gh. Du kan sjekke ut om det er sanden ved å fylle to beholdere med vann fra springen, tilsette sand i den ene og måle verdiene i begge beholderne etter noen dager.

Om det er sanden så vil du faktisk gjøre vondt verre med å tilsette ting for å senke ph siden verdiene vil bli påvirket av sanden igjen og resultatet blir en jo-jo effekt. Det er en større belasning for fiskene enn en konstant feil verdi litt på kanten. Verdi på 8 kan nok være litt i høyeste laget for kakaduene selv om det antagelig ikke er det som har tatt livet av dem. Det kan derimot ha bidratt til stress og senket immunforsvaret.

Jeg syntes også det var litt stiv pris på det paret du kjøpte, men det varierer jo litt butikkene imellom.
Prisen var kanskje litt høy? Men disse fiskene er nok ganske dyre å kjøpe inn til dyrebutikkene også. Og de fleste dyrebutikkene priser jo etter innkjøpspris. Jeg har inntrykk av at prisen varierer veldig fra gang til gang. Mulig jeg husker feil, men mener at de jeg har kjøpt har kostet fra 140 og nedover.

Min erfaring med disse fiskene: Jeg fikk 4 stk, veldig små, og hadde ikke særlig tro på at de ville klare seg. Noe 3 av dem heller ikke gjorde. Men en hanne vokste opp og ble stor og fin. Så jeg ble fristet til å kjøpe en frue til han. Da jeg stod i dyrebutikken lot jeg meg rive med, og kjøpte en hanne og to hunner.

De to hunnene døde første kvelden, mens hannen klarte seg fint. Hva som gikk galt vet jeg ikke helt, men jeg mistenker at disse er ekstra vare for stress/ flytting? Nå hadde jeg to hanner, og tenkte jeg skulle stoppe der. De MÅ jo ikke ha fruer.

Men så var jeg en tur i dyrebutikken igjen, og plutselig hadde jeg to nye hunner med meg hjem.... Jeg brukte nå lenger tid på å introdusere dem i karet, lot posen ligge mye lenger enn vanlig. Disse har klart seg fint og ser ut til å trives.
angående huler i akvariet, så har ancistrusen ei skifer hule, samt eg har 2 kokkosnøtthuler, å et slott som ho ancistrusen bruker.
såg at kakaduene brukte den ene kokosnøtthula en del, å såg ut som dei fikk ha den i fred.
tillvenningen brukte eg ca 2 timer på. så dei fikk tilvendt seg skikkelig til vannet.
skrudde av lyset, å lot posen ligge ca 45min før eg begynte å tilsette litt å litt vann.
får se om eg evt prøver meg på noen nye kakaduer. men får avente det litt og se.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap