Bytte akvarium

Hei!

Vi har hatt et 60 liters akvarium frem til nå hvor vi har hatt noen platyer og noen maller i. Men nå merker vi at vi har lyst på et større akvarium, med mer muligheter for litt mer spennende fisk.

Vi tenker å gå opp til 180 liter i stedet. Noe større har vi ikke plass til. Vi kan heller ikke ha begge akvariene så vi blir nødt til å flytte over fisk, planter etc til det nye akvariet.

Hvordan gjøres dette mest praktisk med tanke på innkjøring osv? Noen tips og råd?

Vi vil også gjerne ha flere fisk. Hvilke fisk passer sammen med Platyene vi allerede har? Gjerne noen vi kanskje kan få litt yngel på etterhvert?
Hei


Med tanke på innkjøring så ta "filtergørr" fra det gamle karet å smør skikkelig inn det nye filtermaterialet. Ta gjerne filtermaterialet fra den gamle pumpa og den nye i samme bøtte å vri begge godt i slamvannet. Da tar du med deg den gamle bakteriekulturen over i den nye pumpa og du er oppe å går nesten med en gang. Jeg ville også ha tømt over vannet fra det gamle akvariet opp i det nye sånn at overgangen ikke blir så sjokkartet for fiskene. Pass på at du har sånn noenlunde samme temperatur i det nye karet som du har i det vannet du flytter fisken fra.

Palettciclide eller sommerfuglciclide burde funke bra med platy, ellers så er jo labyrintfisk som gurami flotte da.

Flytt over de som du har i det gamle akvariet først og må flytte først. Det er lurt å vente 2-3 uker før du har i enda flere fisker i det mye akvariet. Selv om du bruker " filtergørr" fra gammel pumpe så er nok kapasiteten på bakteriekulturen litt svekket de første ukene.

Jeg har gjort sånne flyttinger mange ganger uten problem.

Wobbler
Hei!

Tusen takk for gode svar! Jeg skal se nærmere på de fisketypene.

Og gode tips med tanke på flytting av fisken!

Vi har enda ikke kjøpt nytt akvarium, og er i kikke fasen. Mulig vi kjøper brukt. Noe vi må passe på da?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap