Resun 22 liter - lys/fisk

Noen som har hatt en sånn Resun Dm- 32 (22 liter) og vet hvordan jeg kan få maks med lys? Lyspæren som er inne i det nå tror jeg er en slags sparepære. Hvor sterkt lys tåler disse tankene? I verste fall fungerer det å sette en sånn bøybar kontorlampe mot akvariet også, for det ser ikke ut som lyser rekker skikkelig ned i tanken.

Jeg har en foreløpig liten kinesisk algespiser oppi da den begynte å plage fiskene mine og raspe opp tynne planter. Men det var så tomt med bare en oppi så jeg pønsker på hva jeg vil ha oppi, som IKKE blir plaget. Det må jo enten være flere av hans sort men de blir jo egentlig for store! :\ tips? (helt ikke reker, vet ikke hvorfor men syns de er så ekle haha)
Du får kjøpt pærer med skrusokkel som innehar de rette lysaspekter for ett beplanet akvarie hos de fleste dyrforhandlere.
Kineseren vokser nok ut av et så lite kar ganske fort, det er store fisker. Jeg ville nok heller satset på å få gitt den bort, eller satt den i et stort nok kar sammen med fisker som er aktive nok til å kunne tåle selskapet. Men kinesere er fandens skapninger, og den oppførselen du har sett hvor den plager annen fisk er dessverre veldig vanlig, og jo eldre jo mer gretten blir de og mindre gode algespisere (som unge så er de nok en av de beste algespiserne jeg vet om). De er også særdeles raske, så de meste av fisk klarer ikke å rømme unna en sur kineser. De er også kjent for å suge på sidene til store fisk, f.eks. guramier.

I et så lite kar som 22 liter ville jeg nok heller tittet på hva som faktisk kan leve i så lite vann, og valgt fisk etter det. Reker er finfine renholdsarbeidere på så liten plass, og det finnes endel vakre små stimfisk og noen killiarter som kan trives på 20 liter. Gjør et raskt søk på fisk i 20-25liter i fiskebasen, så får du en liten liste
Kineseren vil fort vokse seg ut av det karet der ja. At slike i det hele tatt selges til folk med små akvarier.. knurr!! :p

Apropos killi kan du helt sikkert få et par eksemplarer av meg om et par uker dersom du ønsker. Fine fisker som trives godt for seg selv i et lite økosystem. Om butikken har inne gode pærer til ditt bruk spørs nå bare (host, hark, kanskje ikke alle der er heeeelt teknisk anlagte.. knis), men tar jo bare ei drøy uke å få tak i ellers, heldigvis! Selv bruker jeg helt alminnelig pære kjøpt på Rema i mitt minste kar. Har ingen planter eller noe som krever stort der da, må ha sagt.. :p
Jaa, takk vet at de blir store,haha og VET at jeg ikke burde hatt de. Men visste det litt for sent den gangen.. Kjøpte TO hos en dyrebutikk, (når jeg starta akvarie-hobbyen) og fikk da disse istede for ottoer, som jeg skulle ha. Og når jeg sa "men mine er jo breie over hodet" så trakk de bare på skuldrene. Fikk ikke identifisert disse før etterpå. Anyway, den ene har jeg gitt bort da den vokste ganske fort. Denne har ikke vokst noe enda, men håper jeg får gitt den bort når den blir større.

har hatt kineseren i snart et år, og den ene vokste seg opp til kanskje 6 cm på bare de første to månedene ellernoe, men denne er knappe centimeteren lengre enn en otto.


Har samme kar og jeg syns den pæra funker fjell. Hvis du setter i en kraftigere tror jeg du vil oppleve mer alger. Du kan sikkert ha en lampe ved siden av, men da ville jeg heller byttet ut pæra inni.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap