Hvor lenge aklimatiseres?

Har kjøpt nye fisker..har satt posen i akvariet nå!

Hvor lenge skal det gå før jeg lemper dem oppi?
Det grunnleggende om fiskehold burde du strengt tatt ha lest deg opp på før du kjøpte fiskene... men cirka en halvtimes tid, avhengig av temperaturforskjell og andre forskjeller i vannkvalitet.
Det du gjør ved å ha posen i akvariet, er bare å utligne temperauren. Forskjeller i pH og andre vannverdier blir ikke utlignet ved dette. En plutselig endring i pH kan være farlig, særlig om den nærmer seg 0,5 i forskjell.
Det du bør gjøre, er å sette posen i en beholder slik at den holder seg oppreist (eller bruke et grundig skyllet Norgesglass) og blande inn litt akvarievann med det vannet som er i posen. Gjenta med noen minutters mellomrom. Når du etter en stund, gjerne en times tid, avhengig av hvor store forskjeller det er i vannverdier, har mye mer akvarievann enn den opprinnelige mengden i posen, kan du helle vannet gjennom en hov, slik at du fanger fisken, men slår ut vannet og ha fisken i karet ditt. På denne måten reduserer du sjokket fiskene ellers ville fått samtidig som du ikke heller vann fra posen i ditt akvarium.
Kampfisk
Det grunnleggende om fiskehold burde du strengt tatt ha lest deg opp på [i]før[/i] du kjøpte fiskene...

Bevist nå; Det fins ingen dumme spørsmål, kun dumme svar!

Jeg "kopper" mine nyinnkjøpte fisk gjerne i flere timer, og lar det gå 10 -15 minutter mellom hver gang jeg tilsetter vann i posen(eller beholder). Ellers gjør jeg det omtrent på samme måte som 530
Kampfisk
[I]Det grunnleggende om fiskehold burde du strengt tatt ha lest deg opp på [i]før[/i] du kjøpte fiskene[/I]... men cirka en halvtimes tid, avhengig av temperaturforskjell og andre forskjeller i vannkvalitet.


OMG....
Jeg vet jo i det minste at de bør aklimatiseres.. ikke verst bare det..?

Har hatt akvarie i flere år, men sjelden jeg kjøper nye fisker..er sikkert et halvt år siden sist nå, så må innrømme at jeg hadde glemt om det var 15 min eller 30 min som var det vanlige! Takker ellers for svar!
Jeg må bare si at jeg kar kjøpt mange fisk i løpet av de siste årene. Jeg har aldri brukt flere timer for å tilvenne en fisk. Jeg har ikke mistet en fisk på grunn av brå tilvenning.Det er stressende for fisken å oppholde seg i posen over lengre tid også.
Man kan jo sette seg i fiskens situasjon. Ville du hatt en brå, men rask overgang eller en myk , men lang overgang.

Det er sikkert mange som er uenig med meg , men dette er min måte:
Jeg har vel litt vann fra akvariet ned i posen når temp. er lik med temp. i akvariet.
Venter ca 10-15 min så har jeg fisken i akvariet. :o))
Kampfisk
Det grunnleggende om fiskehold burde du strengt tatt ha lest deg opp på [i]før[/i] du kjøpte fiskene... men cirka en halvtimes tid, avhengig av temperaturforskjell og andre forskjeller i vannkvalitet.


Noe så dumt! Hun spurte faktisk om råd og det er vel bra vel!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap