Behandling av alger..

Jeg har fått en begynnende algevekst i akvariet mitt. Jeg startet opp med behandling med Tetra algumin nå i dag. Og på flaska leser jeg at etter endt behandling bør man mekanisk fjerne mest mulig av algene. Og da lurer jeg på hva det vil si å fjerne algene mekanisk? Jeg spør helt sikkert litt dumt men..

Tusen takk for svar.
Kanskje det betyr at du skal bruke algeskraper/ algemangnet?
Ja, jeg også tenkte tanken, men jeg var neimen ikke sikker. Hvor får man evt kjøpt en algemagnet.. Det har jeg ikke hørt om før..
Algemagneter finnes i de fleste akvariebutikker, men du kommer vel så langt med en skrape. Eller en skrubbehanske, som er min absolutte favoritt. Eller en kjøkkensvamp som selvfølgelig ikke må ha vært brukt til noe annet først. Eller filtervatt. Hva som helst som skraper bort alger uten å ripe, egentlig...

Det kan være magnetiske partikler i sand/grus, har til min store ergrelse fått ripe i glasset fordi jeg subbet for nær sanda med magneten. Nå har du jo lært at det kan hende og at alternativer finnes, så da vil du selvfølgelig aldri finne på noe så dumt :o)
Det eg først og fremst forbinder med mekanisk fjerning av alger er å fjerne dem ved "plukking", slik som for eksempel å knipe av sterkt angrepne planteblad.
Donald
Det eg først og fremst forbinder med mekanisk fjerning av alger er å fjerne dem ved "plukking", slik som for eksempel å knipe av sterkt angrepne planteblad.


Enig i det, hang meg helt opp i den forhatte algemagneten. Årsaken til at jeg er så begeistret for skrubbehansken, er at ikke fullt så angrepne blad på saktevoksende planter kan reddes. Røtter kan også få en omgang uten å tas ut, selv om litt alger på røttene egentlig kan være stilig...
Ei god algeskrape er hundre ganger bedre enn en magnet synes nå jeg. Barberbladskraper gjør det nesten morsomt med brunalger på glasset.. så morsomt som brunalger kan bli i det minste Nei, les gjerne også litt om hva som kan forebygge økt algevekst da det kan være gjevt å slippe problemet flere ganger, algedrepende middel er jo ikke luksuskur for plantene dine heller akkurat Mindre fôring, mindre lys, hurtigvoksende planter og mindre fisk hvis karet er overbelastet er noen muligheter.. )
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap