Innkjøring av nytt akvarie med gammelt filter

Hei!

har nettopp skaffet meg et litt større akvarium (110L). Fra før av har jeg et 60 liters i drift og på grunn av plassmangel vil jeg helst unngå å ha begge gående samtidig. Planen var å bare bytte over filter og slikt fra det gamle akvariet til det nye, og ha det der i noen måneder til det nye filteret er grumsete og fint. Jeg tenkte at jeg da kan ha fiskene fra det gamle akvariet rett oppi det nye med en gang, siden det da vil være et innkjørt filter i det nye akvariet helt fra starten av. Er det noen som har gjort noe liknende før, ev som vet at dette ikke vil fungere så fint som jeg har trodd? tenkte jeg skulle spørre for fiskenes skyld.

ev tenkte jeg også at jeg kunne putte filtermassen fra det gamle filteret ned i boksen til det nye (det har hjørnefilter). Vil det gi samme effekt?

Plussmedlem
Hvis temperaturen og vannverdiene er like så kan du bare flytte fiskene direkte over.
Hvis det er forskjell så bør du tilvenne fiskene på samme måte som når du setter inn nye fisk.

Du kan flytte filtermassen (svamp?) over i det nye filteret hvis det er plass. Eventuelt erstatte noe av det nye med det som kommer fra det gamle filteret.
Det nye filteret blir dermed raskt innkjørt.
Uansett om det gamle filteret er innkjørt ,må du være obs på nitritt verdier i det nye karret og være forberedt på hyppigere vannskift i starten.
Går ut i fra at det filteret du skal sette over har stor nok kapasitet til å kunne drive et støre karr.
Hvis du ikke samtidig med at du bytter fra lite til stort også setter inn flere fisk, vil du ha samme biologiske belastning som før, og det gmle filteret vil klare jobben.

Når du senere tar ut det gamle og bare kjører det nye filtert, vil du fjerne en god del av bakteriemassen og da kan det oppstå ammoniakk og etterhvert nitritt. I denne perioden bør du ikke øke fiskebestanden før forholdene igjen er stabilisert. I denne perioden bør du følge med og teste for ammoniakk og niritt, i den rekkefølgen.

Om du "gjenbruker" mesteparten av vannet fra det gamle karet, gjerne etter føst å ha foretatt et vannbytte, trenger du ikke akklimatisere fiskene, bare bruk noen timer på å fylle opp karet med friskt vann.
takk for gode svar! dette forumet er virkelig til god hjelp for akvarister.
da tror jeg jeg prøver å bruke svampen fra det gamle filteret i det nye filteret, og skal gjøre hyppige vannbytter den første tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap