Salmi-hjelp

Ok, jeg inrømmer det: jeg er utålmodig! Nå har salmiakk-karet mitt duret i 17 dager, burde jeg ikke begynne å se endring i vannverdier snart? Håper noen kan hjelpe meg å vurdere tilstanden, sånn er den:

140L kar med 4-5 planter, AquaClear pumpe m/filter (gryteskrubb inni), Biltema-sand, luftestein, noen røtter.
Jeg har daglig tilsatt 2 ml Salmi, tre ganger tilsatt plantenæring, hatt ett vannbytte på ca 30%.
Synes kH/gH er litt lav, o-1 dH, og pH mellom 5,5-6.
NH3 får jeg max utslag på, altså utfor skalaen (Tetra testsett). Sånn har det vært lenge nå.
NO2 får jeg også max utslag på, ikke antydning til endring (Tetra).

Har det gått for kort tid? Skal jeg ikke tilsette Salmi daglig? Bør jeg øke pH? Kan tålmodighet kjøpes?

Ble litt langt dette, men tenkte det var greit å ta med alle detaljer Takknemlig for tips og råd!
Du er jo på god vei, da! Nå gjelder det å få igang NO3, og da tror jeg du må forsøke å lure pH litt i været. Selv hadde jeg veeeldig god tid fordi jeg ikke ville ha inn fisk før plantene var godt etablert, så hos meg ble pH for høy. Det er heller ikke disse bakteriene spesielt begeistret for. Rundt omkring 7, skriver hr 530, kan bekrefte at prosessen kom igang igjen da jeg klarte å holde den nede.

Ph kan økes med natron (fra bakehylla), ønsker du høyere KH også finnes det sikkert løsninger på det også, det er skrevet hyllemeter om saken her inne :o)
Ræka
Har det gått for kort tid? Skal jeg ikke tilsette Salmi daglig? Bør jeg øke pH? Kan tålmodighet kjøpes?


1. Ja

2. Jo

3. Ja.

4. Nei, dessverre.
Men på den annen side er det mye man kan sette seg inn i og ikke minst gede seg over å skulle gjre når prosessen er sluttført. Godt jobbet så langt og, som Linda sier, du får resultat også når du øker pH til vel 7. Så langt ned som du har den nå, hadde jeg også, og da stanset prosessen opp. Lykke til.
Salmiak
Fredag 6 mai starte jeg et 105 liters akvarie med salmiak metoden.
Har hver dag dosert 2,5 ml salmiak.
Ph har hele tiden ligget på nesten 8, men det gikk lenge før jeg fikk nevnverdig utslag på nitrit. Ikke før 17 Mai så var den oppe i 0,5 deretter så¨har den ligget på ca 4.
Men målte ikke i går, så er litt spent hva den vil ligge på i dag.
Hvis du tilsetter natron / bikarbonat, så vil dette også øke Kh, ikke bare Ph, dette er iallefall min erfaring.
Har ei fluwal 3 pluss pompe, som står bak en blåsvamp på 40 X 40 X 5 cm.
Sand som er kalkholdig og noen Vallisneria planter, som det ser ut som ikke vil overleve.
Vet ikke jeg, men kanskje dem ikke har tålt amoniaken el nitriten.
Legger ved et bilde som viser en normal syklus prosess.
Men tilsetter jo 2,5 ml amoniak hver dag, så når det ikke lengere er målbar nitrit, så bør det være en bra mangde med filterbakterier, så er spent på utviklingen framover
Har ikke tatt vannbytte.
Takker, folkens!
Hadde oppi natron i går, og skal si det skjedde saker! NH3 var forduftet (betyr det at filteret har brutt ned alt?), pH på 7,5 og kH 4,5 dH. Tror prosessene er i gang Vil jeg ha enda høyere pH?
Når NH3 blir borte fortløpende ettersom du tilsetter det (Salmi) betyr det at bakteriekulturen som bryter det ned til nitritt er i full sving, så da er det bare å fortsette å tilsette salmi så bakteriene ikke dør igjen, og vente på at bakteriene som bryter ned NO2 til NO3 får formert seg tilstrekkelig (NO2 forsvinner), og du er klar for fisk
Hvis du vil finjustere, kan du høyne pH til 8, men hvorfor risikere å ødelegge noe som nå funker flott?

Hvis du har tilsatt Salmi hver dag, og du en dag ikke finner spor av NH3/4, så er det enten fordi filterbakteriene er blitt mange nok til å bryte ned den daglige dosen i løpet av et døgn (hvis du måler før den daglige dosen som jeg går ut fra at du gjør), eller at det er noe galt med dråpetesten. Vi satser på det første alternativet. Om litt kommer også nitrittoppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap