Grønne alger, tar mer å mer over :)

Hei

Jeg har ett 200 liter med fluval 4+ med blåmatte modifisert
Her går det 2 stk vokse heros sp rotkeil, samt 15-20 stk unger av disse på snart 5 cm.

De har gått her i 6 mnd, alltid vært litt små grønt, begynte dekke hele bunnen.
Men tok aldri noe mer av enn det, nå i det siste begynner alt blo grønt, skikkelig GRØNT, sterk farge, bare grønt. Ser ikke ut som trådalger, mer slim som ligger på glasset, steiner, røtter, pumpe.

Slo av lyset par dager, da ble MYE borte, men da tror jeg fisken fikk oksigenmangel, de sleit dagen etter.

Fjernet ALT det grønne i går, renset alt, idag har det nesten dekt bunnen igjen, nå begynner glasset bli grønt, hele vannet er gromsete. Ser nesten ikke fisken, ser ut som de ikke lider noen nød. De spiser godt, fine i fargen, aktive.

Temp 25
Ph 6.8
Nitrit 0

bytter 20 % av vannet hver 4 uke.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Kan legge ut bilder i morgen hvis dette hjelper.
Trond!


går også ca 20-30 ancistrus på 4-6 cm her, de spiser endel av dette ser jeg. Vokser bra

sånn til info :P
Det kan hende at du har BGA ( blå grønn alge ) Det er egentlig ikke noen alge, men en type bakterie. Den er hurtig voksende, smitter lett andre karr og kan være sær å fjerne. Jeg sleit i mange mnd`er med dette, men fant til slutt ut hvordan jeg kunne bli kvitt det!
Så fort du ser anntydninger til det grønne, fyller du en sprøyte med veldig salt vann sprutt dette forsiktig over den grønne flekken, om det er BGA så vil den etter noen minutter bli rød og da er den død. Sug opp restene og fortsett i fler dager til alt er borte. Dette fungerte for meg, men passpå slik at fisken ikke lider pga høyt saltinnhold. Jeg tok dagelige vannskift på rundt 30% når jeg "kuret" karret.
Det gikk fint for både corydoras og apistogramma yngel.
Så noen bilder av blågrønn alge, den ser helt slik ut ja. fader

Ok, men jeg skal prøve dette med salt, troor jeg tar ut fiskene, har flere kar stående klare. Oppdaterer etterhvert her Takk for hjelp!
Bytte 20% vann hver 4`de uke er litt knapt da..
Det anbefales 30% hver uke..

Så dette kan være mulig årsak til algevekst.
For mye foring er også mulig årsak til oppblomstring.

Hurtigvoksende planter er kjekt da algene og plantene slåss om næringen i vannet.

Bytt vann oftere, for fiskene mindre/moderat, hurtigvoksende planter og ha flinke algespisere.

Skal prøve på dette!

Plantet masse hurtigvoksende planter for litt siden, dagen etter var alle heeelt grønne, dagen etter det igjen var de døde, men fulle av dette slimet.

tenkt litt på salt, men jeg tar ut all fisken.
Da jeg selv fikk BGA mørkela jeg karet fullstendig i nærmere en uke. Ikke bare slo av lyset, men pakket inn karet så det ble helt svart. Det tok knekken på algene. For en stund. Den endelige løsningen ble eplesnegler. Tre, fire godt voksne eplesnegler i en 180liter tok knekken på algene i løpet av noen dager, og siden har de ikke kommet tilbake.

Sørg bare for at de ikke har tilgang på annen mat. som for eksempel planter de liker bedre enn BGA. Og fjern likevel så mye alger som mulig for hånd, eller mørklegg først. Det er sikkert grenser for hvor mye sneglene klarer å renske bort.

Har lest at ikke alle har hatt samme effekten av snegler, men for meg fungerte det fint. Så jeg kjører med snegler i alle mine kar nå. Og har ikke problemer med BGA i noen av dem.

Lykke til.
Mhm, BGA er noe skit. Prøv å holde plantene i live ved å skylle dem om det blir riktig ille. BGAen legger seg som et lag utenpå alle bladene slik at de ikke får lys. Ta plantene ut, skyll dem under kranen og stryk lett over bladene slik at bakterielaget løsner. Langtekkelig og fæl jobb, men jeg fant at det var verdt det siden nye planter er dyrt.

Jeg hadde BGA i varierende mengder i mitt største kar når det var nystartet, og ble ikke helt kvitt det før etter 9 måneder. Da byttet jeg lysrør. Kan være noe å tenke på om du har rør som er gamle.
Ut over det så synes jeg du bytter lite vann. 30-50% i uken er det som anbefales, ikke bare mot BGA, men også for å gi fiskene god vannkvalitet og hindre andre alger å slå seg til. Mye foring og vannbytter henger sammen. For inn=skit ut, og skit er god mat for alger og dårlig vann for fisken, ergo vannbytter.

Har du sand på bunnen? Denne kan legge seg litt vel tett og bli et fint startpunkt for BGA, så det er lurt å enten dra litt gjennom den en gang i blant eller skaffe seg sandsnegler, ihvertfall om du har fått problemer med BGA.

Blir det riktig ille så skal det finnes en alge-kur i serien til Happy life som flere har snakket godt om.. Rens ordentlig ut alt du finne, og pøs på med kur mot det lille du ikke får fatt i.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap