Brukt filter

Da har jeg gått til anskaffelse av et brukt Eheim 2026 til min 180-liter. Tror filteret står tørt hos den gamle eieren, og det selges med innmat. Jeg tenkte å bruke filtergugge fra juwel-filteret mitt. Vil dette gå bra? Jeg har hørt noe om at man ikke skal bruke brukt filterinnmat hvis den har stått tørt. Hva sier dere?
Da har jeg tabbet meg på en 5-6 kar gitt... Jeg har alltid bare skylt all dritten ut av den tørre 'innmaten' hatt på gugge fra ett annet filter og vips er vi igang. Aldri hørt at man ikke skal gjøre det, men det bør nok skylles godt av med litt kaldt vann først... Funket fint her flere ganger.
Som Trond sier.
Har også jeg kjøpt brukte pumper og bare skyldt det godt og hatt i ny filterguffe.

eneste på ett filter, der en filtersvamp ble skiftet ut med blåfiltermatte for å få bedre kapasitet.

Espen
Vilde Slettevold
Jeg har hørt noe om at man ikke skal bruke brukt filterinnmat hvis den har stått tørt. Hva sier dere?


Noe filtermaterial bør skiftes med jevne mellomrom.

Når det gjelder mekaniske filtermaterialer f eks svamper, EHEIM Mech osv er det stort sett bare å vaske disse reine, og bruke dem på nytt.

Biologiske filtermatrialer som f eks EHEIM substrat pro kan skylles noen ganger, men bør / må skiftes med jevne mellomrom (ca 12 mnd) da porene gradvis blir tette slik at arealet som bakteriene kan vokse på blir begrenset.

Absorberende filtermateriale f eks aktivt kull skal skiftes ut eventuelt reaktiveres med jevne mellomrom, typisk minst hver 4'de uke.

Nils Vollstad
Biologiske filtermatrialer som f eks EHEIM substrat pro kan skylles noen ganger, men bør / må skiftes med jevne mellomrom (ca 12 mnd) da porene gradvis blir tette slik at arealet som bakteriene kan vokse på blir begrenset.


hjelp.. har hatt et filter gående i 3 år med samme eheim substrat jeg da.. men ingen dau fisk, så da funker det enda antar jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap