Lek på neontetra og venusfisk?

Jeg vet ikke om dette er rett forum, men jeg er helt nybegynner og aner ikke hva jeg skal gjøre, så dette føles som riktig plass )

Jeg har som nevnt overtatt et akvarie med noen få neontetra og venusfisker. Venusfiskene er det bare igjen 3 av, og jeg har tenkt å skaffe flere. Nå er det slik at jeg tror de stadig leker, men det blir nok ikke noen avkom på dem dersom jeg ikke gjør noe smart. Men dette har jeg ikke noe peiling på.
Neontetraene og venusfiskene så ut til å leke voldsomt i dag og jeg har lyst til å prøve å få frem yngel dersom det er mulig.

1)Jeg har tre siamensiser som helt sikkert støvsuger karet for yngel eller egg. Hva legger disse småfiskene forresten, levende eller egg? Og spiser siamensiser og evt otocincluser dette?

2)Bør jeg skaffe yngelbokser til å putte oppi akvariet eller ta ut enten tetraene eller siamensisene over til eget akvarium? Jeg har et stort akvarium på kjøkkenet som jeg egentlig skal ta vekk hvert øyeblikk, bare jeg tar mot til meg og overfører kampfisken tilbake til hovedakvariet. Det enkleste er egentlig å flytte de tre siamensisene over dit en periode og la småfisken få yngle i hovedkaret hvis det går.

3) Hvor lang tid etter lek kan det dukke opp egg/yngel? Og kan det i det hele tatt bli noe avkom etter et trio med venusfisker der bare en er hunn-tror jeg? Er det noen vits i å prøve?

4) Hva slags miljø trenger småfiskene for å klare å føde og fostre opp yngelen sin?
Annen mat? Kan neon og venus få til dette i samme karet uten å skilles fra hverandre?

5) er det mye strev for lite så det er like greit å kjøpe en stim, eller kan det være relativt lett og kjekt å få til?

Hjelp....
Generellt kan man si at disse to, Neontetra og Venusfisk, har ganske forskjellige krav
til vannverdier og de har ganske så forskjellig biotop i det fri.
Det behøver ikke være et problem, men det kan gjøre at de ikke vil leke!
Neontetra er vel ikke så lette/vanlige å få lek på, så der har jeg lite å komme med.

Men mine Venusfisk yngler jamt og trutt i karet jeg har satt opp så de skal trives i.
Krystallklart, reint og friskt vann med masse sirkulasjon i,
akkurat som i ei elv slik de lever i i naturen. Heller ikke for varmt vann hos disse!
I ei elv som dette vil grunnfjell og steiner gi en noe høyere pH og hardhet en i
ei rolig sideelv eller en liten "pytt" med surt, nesten stillestående vann
som man finner Neontetraene i.

Har ikke så negativ erfaring med SAE som egg/yngeltyver personlig,
men det kan nok være at de vil ta for seg av godbitene fiskene legger.

Om du har litt grov grus istedenfor sand vil eggene som slippes falle den bland disse,
og en del vil klare seg og vokse opp.
Andre innreder karet med klinkekuler som bunndekke! Ja, du leste riktig!
Dermed blir der en masse små huller og ganger mellom og under kulene egg
og de bittesmå yngelene kan skjule seg i.
Her blir også litt matrester, og dermed infusorier, som de kan leve på.

Tviler nesten på at du vil klare å få fiskene til å leke i ynglekasse, og yngelen er så liten når den blir klekket at du nesten ikke kan se den en gang så det letteste er nok bare å la naturen gå sin gang og de sterkeste leve opp.

Jeg ville, om det er mulig, holdt Venusfiskene og otocincluser i et kar.
Og så heller flytta Neon og SAE over i noe annet.

Om du ikke skiller dem, vær obs på at Venusfisken sine yngel
omtrent er lysende neonblå etter klekking!
Bare så du ikke umiddlbart tror at det må være Neontetraene som har lekt
De kan nemlig se slik ut!

Ja, det var noen små tips ihvertfall!
Lykke til
Tusen takk for et grundig og godt svar!
Kan du legge ut et bilde av dine veuser, eller har du kanskje bilde et sted på forumet? Jeg tror kanske sikkert det er det jeg har, men er ikke sikker.

Hm... Venusfiskene er morsomme, de svinser og danser hele tiden Men jeg har nok ikke et typsk venus-kar, med rot, planter, bare et par store stener og sand-substrat. Og det er ikke så mye fart i vannet heller, jeg får ikke noe særlig fart i strålen fra pumpa... PH ca 6,8 tror jeg, er det passe eller for lavt for venusene?
Jeg har også egentlig tenkt å slippe kampfisken min oppi her for å slippe å ha flere akvarier, og den vil ha rolig vann og mye planter, men jeg må kanskje revurdere et par ting. .. Det er jo stusselig å ha en stim på tre...og de er jo så fine også. Men å flytte otoene og venusfiskene tør jeg ikke i og med jeg har mistet så mange otoer på kort tid. Og å ominrede i hoved- karet er heller ikke aktuelt. Jeg kan eventuelt ominrede 90-literen på kjøkkenet og ha bare venusene der i en periode men jeg har egentlig lovet å ta ut 90-literen nå når kampfisken kan flytte til 120-L. Kan jeg ha venusfiskene i en 40-liter for å prøve å yngle på de, eller bør de ha mer plass? Litt lettere å forsøke med et 40-liter enn å stelle istand 90-literen som jeg heller ikke har god nok pumpe til.
Ph´en din skulle være fin den!
Det kan godt være at de vil kunne leke i karet ditt,
så du kan jo ha dem der en stund å se.
Men jeg ville kjøpt noen til om du kommer over dem i butikk.
3 er ikke en stim, og disse er jo stimfisk.
Bare det kan være nok til at de ikke føler seg trygge og komfortable nok til å leke...

Ottoer liker ikke flytting, nei! Det har jeg også erfart
Kanskje best å la ting være som de er sånn sett.
For 40L blir for lite, de elsker jo å svinse rundt omkring.
Ikke mange cm å svinse på i en 40L

Mine Kardinalfisk/Venusfisk kan du se noen bilder av her:
(ikke all verdens til bilder desverre...)


The Mountain Stream

River Wild
Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap