Lek på neontetra og venusfisk?

Jeg vet ikke om dette er rett forum, men jeg er helt nybegynner og aner ikke hva jeg skal gjøre, så dette føles som riktig plass )

Jeg har som nevnt overtatt et akvarie med noen få neontetra og venusfisker. Venusfiskene er det bare igjen 3 av, og jeg har tenkt å skaffe flere. Nå er det slik at jeg tror de stadig leker, men det blir nok ikke noen avkom på dem dersom jeg ikke gjør noe smart. Men dette har jeg ikke noe peiling på.
Neontetraene og venusfiskene så ut til å leke voldsomt i dag og jeg har lyst til å prøve å få frem yngel dersom det er mulig.

1)Jeg har tre siamensiser som helt sikkert støvsuger karet for yngel eller egg. Hva legger disse småfiskene forresten, levende eller egg? Og spiser siamensiser og evt otocincluser dette?

2)Bør jeg skaffe yngelbokser til å putte oppi akvariet eller ta ut enten tetraene eller siamensisene over til eget akvarium? Jeg har et stort akvarium på kjøkkenet som jeg egentlig skal ta vekk hvert øyeblikk, bare jeg tar mot til meg og overfører kampfisken tilbake til hovedakvariet. Det enkleste er egentlig å flytte de tre siamensisene over dit en periode og la småfisken få yngle i hovedkaret hvis det går.

3) Hvor lang tid etter lek kan det dukke opp egg/yngel? Og kan det i det hele tatt bli noe avkom etter et trio med venusfisker der bare en er hunn-tror jeg? Er det noen vits i å prøve?

4) Hva slags miljø trenger småfiskene for å klare å føde og fostre opp yngelen sin?
Annen mat? Kan neon og venus få til dette i samme karet uten å skilles fra hverandre?

5) er det mye strev for lite så det er like greit å kjøpe en stim, eller kan det være relativt lett og kjekt å få til?

Hjelp....
Generellt kan man si at disse to, Neontetra og Venusfisk, har ganske forskjellige krav
til vannverdier og de har ganske så forskjellig biotop i det fri.
Det behøver ikke være et problem, men det kan gjøre at de ikke vil leke!
Neontetra er vel ikke så lette/vanlige å få lek på, så der har jeg lite å komme med.