Hvilken pumpe/filter??

Jeg hadde nylig en tråd om sommerfuglciklider i mitt 190l Dubaiakvarium (jeg skrev der at det var 180l, men det var visst mitt tidligere akvarium...).

Jeg skiftet til sandbunn i går, og våknet i dag til et filter som stod ca 40 grader ut fra veggen det henger på. Det var kun vann i halve boksen filteret og pumpa er i. Jeg presset det inn mot veggen igjen og hellte akvarievann oppi. Randt ut igjen. Det pumpet enda, om enn med noe redusert effekt. Ringte forretningen jeg kjøpte det i og fikk beskjed om først å rense svampene. Ser ut som det gjorde susen hva angår vannmengden. Men synes ikke det er skikkelig gjennomstrømming. Likte ikke dette filteret.

Sist jeg hadde akvarie (Juwel) hadde jeg i en ekstra pumpe for 120l som jeg fyllte med grønn og blå svamp + slik hvit, tynn på toppen. Men da fungerte filteret som hørte til Juwel helt topp. Holder det, tro, å bare kjøpe en ekstra slik pumpe?? Husker ikke merket, men det var en masse japanske tegn og sugekopper for å feste til glasset. Er IKKE fornøyd med gjennomstrømmingen i Dubaiakvariet, samt det var vannvittig kronglete å få plassert filteret nedi alle "lommene" i boksen.

Og er det ekstra hensyn til filteret når jeg har sandbunn? Hadde selvsagt av pumpen i det jeg hellte i sanden, men var kanskje mye sand i vannet når jeg startet den igjen.

Ble litt rotete og litt masse her, men er litt mye stresset (bl.a også fordi jeg har en svindyr malle oppi her). Sånn heeelt uten å mase , er det noen som har råd til meg før jeg fyker til butikken og skaffer meg ekstra pumpe??

Lagt til: forretningen jeg kjøpte akvariet i, skal ha ros for service, for å ringe meg tilbake og høre hvordan det gikk samt at hun ville tipse om også å sjekke rotoren på pumpa
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap