Hva må til, for at det ska bli et saltvanns akvarium?

Jeg har hatt ferskvanns akvariet helt siden jeg var liten, å det vil (desverre) si i mange år :P Men jeg lurer nå på hva som må til fo rå få vårt 720 liters akvarium, over til et saltvanns akvarium? Koster det en formue, er det veldig vanskelig å få til osv?


Trenger egentlig ikke bli dyrt, men om dere vil så ja da kan det bli dyrt.
Om dere skal ha et tropisk saltvanns akvarie, ikke et kaldtvanns kar, da trenger dere som regel en del mere lys en hva man trenger i et ferskvannskar. Men det igjen beror på om dere skal ha koraler og eventuelt hva slaks koraler dere skal ha. Dere bør også ha en sump, det er et tileggs kar der dere har det tekniske som f.ex proteinskimmer. Mye sirkulasjon trenges også.
Men vil anbefale på det sterkeste at dere prøver å komme i kontakt med andre saltvanns akvarister, spørre om dere kan komme og se på og få forklart om deres akvarie oppsett.
Det er egentlig flere måter å gjøre det på, alt med sine fordeler å ulemper.
Det finnes også egne forum som omhandler saltvann, f.ex http://www.saltvannsforum.no/index.php

Trenger ikke være vanskelig og få til , men du bør være forberedt på at man må passe på vann verdier som salttetthet, calsium og magnesium. Hvor mye og hvor ofte beror igjen på hva du har i karet. Så du bør ha noe test utstyr ihvertfall for det overnevnte. Når det gjelder saltvann så er det gjerne ikke lokk over karet, det for f.ex holde nede tempen, som fort kan bli høy med sterkt lys, det er også ønskelig med en del fordampning, og man må da etterfylle vann jevnlig, det fordi saltet fordamper ikke og salt tettheten vil jo øke i takt med fordampningen. I hvertfall til dere er godt inn i gamet, og karet er godt innkjørt så må dere bytte vann ofte, da må dere blande sjøl, f.ex minimum 70 liter i uken siden dere har 700 liters kar, dette bør gjerne stå med sirkulasjon noen timer for og få temperert og blandet seg. Men dere kan også hente saltvann om det er av god kvalitet der dere bor, men vær obs på alge oppblomstringer i sjøen. Saltet dere bruker er ikke vanlig havsalt, bordsalt, dere må kjøpe salt som er beregnet for dette på akvarie butikker. Dette jeg har nevn får det kanskje til å høres vanskelig ut, men det er ikke så vanskelig, bare ikke forhast dere, prøv og få kontakt med andre i saltvanns miljøet.
en ting til som er viktig i et saltvanns kar er mye levende stein, den er også viktig for å ivareta gode vann verdier. Det heter levende stein, fordi den er porøs og dermed har store overflater der det kryr av mikro organismer som er med på å rense vannet. Det er en tommelfinger regel som sier 10% levende stein i forhold til vann volum. Men noen velger alikavel å ha lite stein, men dem har da gjerne gode tekniske hjelpemidler som kraftig proteinskimmer, fosfat filter o.s.v
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap