Malawi ciklider oppstart hjelp??

heiii x)

jeg lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg med hvilke malawi fisker som passer sammen(fredlige), eventuelt få ei liste over navn som dere har selv og som dere vet passer sammen?

også lurte jeg på om noen har handlet på denne nettsiden :

http://www.koos.no/nettbutikk/agora.cgi?cart_id=2627236.19254*-o6oA6&product=08-Malawiciklider

syns det var myyye billigere her for slike fisker enn i vanlige dyrebutikker x) men for å være på den sikre siden må jeg jo spør om den er noe bra i det hele tatt

Malawi-ciklider
Hei Sheila og velkommen til Akvaforum og en spennende hobby

For å kunne anbefale malawi-ciklider så er det viktig å vite størrelsen på akvariet først. Disse fiskene er ganske plasskrevende pga sin adferd.
De er også delt opp i grupper ut ifra levemåte, så du gjør rett i å undersøke hva som passer sammen før du begynner.

Selv har jeg holdt "mbunas" i et kar, "frittsvømmere" i et annet, og nå har jeg et med Aulonocara-typer også. (Se bilder i profilen). Synes det fungerer greit å skille dem sånn med hensyn til stressnivå og at de trenger litt forskjellig fòr og innredning.

I denne tråden: Malawi ciklider - den store infotråden :) finner du mye informasjon om fiskene. Kan være greit å lese den hvis du ikke har gjort det allerede.

Har du sett deg ut en eller flere arter som du gjerne vil ha, eller vet du får tak i? Si hvilke det er her, så blir det lettere å komme med forslag.

Jeg var innom Koos for ca 3 år siden. Mye fin fisk, men det ligger jo utenfor Trondheim. Hvis du vil kjøpe fisk så se igjennom annonsene her. Kan hende du finner noe nærmere der du bor

Snakkes

takk for noen gidder å svare meg her inne x)

akvariet mitt er 180 liter, jeg pleier å fylle det ganske nærme toppen, så det blir vell kanskje 200 liter i alt da

noen fisker jeg syns er fine, men vet ikke om de er mbunas eller sandlekere???

Pseudotropheus Esterae
Melanochromis sp. Johanni Chizumulu
Labidochromis caeruleus (golden)
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus sp.polit

i akvariet mitt har jeg sand som bunnsubstrat og noen få elvesteiner, men er ikke noe problem å lage gjemmesteder for de fiskene jeg har lista opp hvis de er mbunas

har vært innom kos sin hjemmeside, er billige fisker der, men frakta er på 1300 kr med fly til haugesund, så det blir litt dyrt syns jeg.

har også vært innom dyrebutikken med de gamle ferskvanns fiskene mine som jege skulle få 5 malawis for så det syns jeg var kjekkt hihi..

det han mannen i dyrebutikken sa var at de bare har fisk fra malawi sjøen, og bare en type fra Tanganika....han sa ingenting om de var mbunas eller sandlekere eller no annet enn det, men at alle malawi fisker stort sett går i lag...men vet ikke hva jeg skal tro :/


vet du om noen på den lista jeg ramsa opp passer sammen? er veeeldig takknemlig for hjelp
jeg glemte å spørre om en ting...


jeg har hatt ferskvannsfisk gaanske lenge i akvariet og byttet ut alt inni..men lot halvparten av vannet stå igjen.. og jeg har masse gode bakterier i pumpa fra før som jeg ikke har renset.
jeg fikk beskje av mannen i dyrebutikken at jeg kunne ta malawi fisk i karet dagen etter at jeg hadde tatt malawi salt i, er dette sant?

må ikke pumpa få virke litt og tar det ikke lengre tid enn det for å oppnå de riktige vannverdiene med det malawi saltet?

vil ikke ha massedød av fiska jeg putter oppi x)
Sheila Catak
jeg glemte å spørre om en ting... jeg har hatt ferskvannsfisk gaanske lenge i akvariet og byttet ut alt inni..men lot halvparten av vannet stå igjen.. og jeg har masse gode bakterier i pumpa fra før som jeg ikke har renset. jeg fikk beskje av mannen i dyrebutikken at jeg kunne ta malawi fisk i karet dagen etter at jeg hadde tatt malawi salt i, er dette sant? må ikke pumpa få virke litt og tar det ikke lengre tid enn det for å oppnå de riktige vannverdiene med det malawi saltet? liste over malawifisk som selges som jeg får lett tak i: ps demasoni ps accei melanochromis johanni maylandia lombardoi ps saulosi nimbochromis venustus kanskje eg sku heller sette noen av disse sammen som går i lag? har du no peiling om alle disse går sammen og om de er mbunas eller sandlekere? vil ikke ha massedød av fiska jeg putter oppi x)
venustusen blir kanskje for stor for karet ditt,sjekk litt maks størrelser på de her på forumet,og ha ikke for mange slag,snakker av egen nybegynner erfaring,vansklig og holde styr på hva de forskjellig er ,mye lettere når du får yngel også,kjøp privat myeeeeeee billigre stort sett,golden,elegantus,crabo,rødzebra er nydlige malawier,selv om det finns utrolig mange flere pene
Jeg tror 180 liter vil bli lite for mange malawi i lengden, så du bør velge nøye. Har selv et 180 liter med mbuna, men har kun ungfisk enda, og regner med å minst måtte fordoble størrelsen på karet etter hvert om jeg vil beholde alle. Har også et kar på 160 liter, men det fungerer i grunnen mye likt det på 180, siden det er kun høyden på karet som varierer. Lengden er den samme på begge karene. I 160literen har jeg nå en ca 10-12 cm stor Aulunocara Stuartgranti-han, sammen med en trio Placidochromis electra. Men electraene er ikke større enn ca 6cm enda. Sammen med disse går en trio Perlmutt og en trio Chisumulae. Disse fiskene skal fordeles på to kar etter hvert. Og jeg skal sette inn hunner til Aulonocaraen om jeg finner noen.

Min erfaring med Malawi er at et kar kan virke som det fungerer veldig bra, til du gjør en liten forandring. Da kan alt gå galt. Selv tok jeg ut en gruppe Golden som jeg erstattet med trioen med Perlmutt, samtidig som jeg tok ut en stor Aulonocara. Og vips, så holdt Chisumulaene på å drepe en av hunnene av sine egne. I løpet av to dager var hun nesten uten finner, så nå går hun i karantene, og ser heldigvis ut til å overleve. Så må jeg finne en måte å introdusere henne igjen når hun er klar for det. Vurderer å øke antallet hunner. Og kanskje har jeg flaks, kanskje går det helt galt.

Men uansett vanskeligheter er det veldig spennende og morsomme fisk å ha. Og noen ganger kan en sette inn nye fisk uten at det oppstår problemer i det hele tatt. Selv har jeg forsøkt å finne fram til typer som går for å være blant de mer rolige, siden karene mine er små.

Av de mbuna jeg har og har hatt er de roligste blant omnivore, Golden og Perlmutt. Og Golden er i en særklasse, har ikke hatt noen problemer med dem. (Golden og Perlmutt krysser vist lett, så de bør kanskje ikke gå i samme kar) Ingen av disse har hevdet territorie så langt.

Av herbivore har de roligste vært: Pseudotropheus sp. ´Acei´ og Pseudotropheus sp. Elongatus Ruarwe.

Den tydeligst territoriehevdende blant herbivore har vært Cynotilapia pulpican, Mens Acei ikke hevdet territorie i det hele tatt..

Lykke til.

syns det er så vanskelig å finne noen som selger privat i haugesund området x(
Maylandia lombardoi
nå har jeg kjøpt en hann og en hue av typen maylandia lombardoi- de blir vell 16 cm ca når de er utvokste...?

jeg har ikke tenkt å ha mer enn 6 fisker i 180 literen, disse jeg har valgt er vell litt hissige, noen erfaringer med hvilke disse passer sammen med?

tenkte enten å sette dem sammen med ps acei eller ps saulosi...men vet ikke hvilke av disse dem går best sammen med??

noen erfaring m akuratt disse typene?


tuusen takk for svar folkens! kjempe kjekkt forum detta her
Jeg har ingen erfaring med Maylandia lombardoi. Tror de vil være for hissige til de sammensetningene av fisk jeg har, etter hva jeg kan lese meg til. Jeg har forsøkt å gå etter de minst agressive. Lombardoi skal også ha 250 liter, jfr Ad Konings Back to Nature Malawi Ciclider. Han klassifiserer dem som 3 på en skala over vanskelighet som går til 5, hvor 1 er lettest. Om du har anledning hadde det kanskje vært en ide å kjøpe fler enn èn hun? Kan bli mye jaging med kun èn dame kanskje, men en vet aldri. Det kan like gjerne ende med at den ene damen blir drep. Det samme gjelder Acei, som du nevner. Jeg har forsøkt Acei Ngara i gruppe både som 1+2 og 1+4. Og erfaringene mine er at jo flere hunner jo bedre. Hannen var veldig pågåene og tøff mot damene.

Soulosi har jeg ingen erfaring med.

Lykke til.
tusen takk for svar, har også lest at maylandia er agressiv..

derfor har jeg tenkt å gå tilbake til butikken med dem og kjøpe noen andre..

det jeg har klart å lese meg frem til er at disse noenlunde er fredlige og skal prøve meg på å sette dem sammen

ps saulosi - 1 hann og 2 huer
aulicara sp red dragon - 1 hue
sp acei - 1 hann og 3 huer

men vet ikke hva de mener med rekemix 75 %? er det reker jeg får kjøpt i dyrebutikken eller kan jeg bruke reker i lake som jeg får kjøpt i matvarebutikken :/??

aulocara spiser på bunnen, men vet ikke om denne er mer kjøtt eller planteeter, anyone som vet? fordi de to andre typene spiser jo rekemix 75%

har laget stein huler til dem nettopp, håper de trives
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap