Guppy yngel.

Da ha det endelig blitt yngel her også

Hva spiser disse små ?
Hvor lenge kan de ligge i fødekassen?
Hvor mye for skal de ha og hvor ofte skal de fores?
Trenger jeg å bytte vann? Har den i mitt 60 liters kar med filter og pumpe. Den ligger for øyeblikket i en fødeboks.
Gratulerer med yngel! Nå bruker ikke jeg fødekasse til noen av levendeføderne, yngelen er liksom helt ferdig når den slippes og overlever fint på smuler fra de voksnes bord. De er flinke algespisere, en litt grisete mosedott er det mye god mat i. I fødselstråden du startet sier du at du forer med artemiaegg, det er helt sikkert bra for dem, finknust flakfor går også bra. Hvis de er avhengig av det du gir dem, ville jeg vel gitt bittelitegrann nokså ofte (det har foreldrene godt av også tror nå jeg), får de gå fritt beiter de jo støtt. En liten luring i det første Platykullet vårt vokste dobbelt så raskt som sine søsken fordi hun hang i munnviken på en Ancistrus og snappet alt den sølte av smuler!

Det blir fort veldig mange fisk i karet dersom all yngel klarer seg, hvis naturen får gå sin gang er det de sterkeste og raskeste som overlever og lager sterke, raske barn. Bare pass på at de har planter med fint bladverk, flyteplanter eller min favoritt Javamose, der får de fred til å fete seg opp. At du kun ser den som var dristigst eller dummest betyr nemlig ikke at det ikke er fler der :o)
Takk.
Jeg har nettopp fått 5 yngler. De har vært i fødekassen i 1 uke nå. Må ynglene ha mye lys eller klarer de seg med dagslys? Skal nemmelig ha dem i et eget 30 liters kar
yngelet klarer seg uten lys, lyset i akvarier er mest for plantenes del.
Jeg hadde de første yngelene (platy) i et eget akvarie til de ble store nok til å vende tilbake til hovedkaret. Nå gidder jeg ikke det lenger og det er noen som klarer seg men de fleste blir spist av andre fisker. Det holder bestanden nede :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Medhus
Reklame for plussmedlemskap