Hvordan lage mbuna/malawi mat hjemme??

heiija

lurte på hvordan jeg kan lage best mulig malawi mat hejmme og om det går an å fryse maten ned?

jeg har tenkt å kjøpe en sammensetning av mbunas som jeg tror passer bra sammen, har noen erfaringer med disse i samma akvarium? eller noen av dem i hvertfall:

ps. saulosi
Mel Auratus
Melanochromis cyaneorhabdos
Golden (Labidochromis caeruleus
ps acei
aulocara sp


jeg har 180 liters akvarie, jeg trenger ikke ha alle disse i akvarie, men lurte bare på om noen av dem passer sammen? disse trenger rekemix 75% reker/grønnfor...

sliter også med å få opp ph verdien i vannet, har luftbobler noe påvirkning i ph? syns at det er fint med luftbobler og har hørt at det også er bra for fiskene med masse oksygen i vannet, men kan dette påvirke ph?

ble litt masse her nå, men håper på å få svar på det meste takk på forhond
Her har du en svensk side om framstilling av rekemiks (du kan søke etter oppskrifter på AF også).
Tillverka din egen räkmix

Her er det store mengder i oppskriftene så del på 10. F.eks bruk 100 gram reker i stedet for 1 kg. Ellers blir det gammelt. Rekemiks bør brukes opp etter et par måneder.
La hurtigmikseren gå lenge og rør litt innimellom. Rekeskallbiter kan være et problem hvis det blir for stort. Legg litt miks i poser og kjevle det ut veldig tynt. Jeg fryser posene mens de ligger på ei brødfjøl i fryseren. Etterpå kan de stå på høykant.

Har du anledning så kan du plukke snegler, skjell eller tanglopper i fjæra og bruke litt av det også (knust).

Men er du sikker på at du vil ha mbunas i 180-liter? Av de du foreslår der så vil jeg mene at det er bare Aulonocara som vil fungere greit over lenger tid der. De er ikke i mbunas-gruppen og er mye mindre aggressiv og territoriell. Kanskje kan en gruppe Golden gå, men også de tok livet av hverandre i min 250-litring.

For å få opp PH og samtidig holde den stabil så kan du tilsette natron / bikarbonat ved vannskifte. Kan kjøpes i matbutikk eller apotek, eller i dyrebutikk (nettbutikk) i større mengder. Søk etter PH/KH buffer. Da kommer gjerne bikarbonat som et forslag.

Etter vannskifte kommer det gjerne gassbobler i karet, hvis du ikke tempererer eller lufter ut vannet først. Et problem med dette er at det kan danne seg luft i filterpumpa så det begynner å bråke (kommer an på hvilken type du har). Jeg må pumpe litt eller dunke i pumpa for å få det ut. Evt stoppe det og starte det igjen.
Ellers diskuteres det i en annen tråd om hvordan fiskene reagerer på denne type bobler.
Håper dette var til litt hjelp
tuusen takk for hjelpa

hvor store biter av den frossne blandingen er det anbefalt å bruke per dag på 6-7 malawi ciklider da? vil ikke ende opp med å overfore eller at de får for lite mat...jeg leser at det går an å bruke hvitløk, hvor mange gram er det snakk om hvis jeg skal lage en blanding med 100 gram reker? noe aning?


er det bare til å ta en liten bit og sette den frossen i i akvarie når det er tid for mat? de spiser vell ikke store hele biter som er frossne hvis noen fisker er litt større enn andre?

så lurer jeg på om den hjemmelaga maten er mer lønnsom enn den vi får kjøpt i butikken? er en fattig student egentlig, prøver å spare det jeg kan x)

har lest meg frem til at disse mbunasene er fredlige, så jeg tenkte at de sikkert går i lag....:/
Sheila Catak
har lest meg frem til at disse mbunasene er fredlige, så jeg tenkte at de sikkert går i lag....:/


Vel.... Alt er relativt. De er kanskje fredelig i forhold til annen mbunas, men ikke i forhold til annen fisk som kan gå i en 180-liter
Men det er jo bare å prøve. Ofte går det greit i lang tid, andre ganger ikke.

Hjemmelaget fòr er antagelig billigst. Jeg har ikke noe valg siden det er mange mil til nærmeste dyrebutikk her jeg bor. Vet ikke hva det koster heller. Vitaminer o.l. koster sikkert litt, men da har du jo en stund.
Selv så improviserer jeg en del når jeg lager miksen. Tenker de skal ha grønt (erter, spinat), proteiner (fiskerester, reker, krabbe) og vitaminer og mineraler (tørrfòr).
Det at jeg har i tørrfòr gjør at maten blir fastere i konsistensen også (jeg bruker ikke gelatin i rekemiksen) og det gir fiskene fine farger siden det inneholder spirulina. Men det er min måte å gjøre det på. Fiskene elsker maten og yngel vokser fortere når de får dette.
Mine får det en eller to ganger pr uke (det forurenser en del). Mest får de like før ukens vannskifte.
Jeg har forresten skrevet litt om min måte å lage rekemiks på i tråden min:
Kristins malawikar: Ny rekemiks.

Jeg prøvde med hvitløk i miksen, men det var som kur mot innvollsorm. Det skal fungere greit. Husker det luktet hvitløk av vannet etterpå så jeg sluttet med det. Hadde sikkert for mye løk i Tror en fedd er nok til 100 gram reker, men det er ren gjetting.

Kjevle ut miksen så tynn som mulig så det er lett å brekke av /dele opp. Da tiner den også fort i kontakt med vannet (frossen mat kan gi bukvannsot har jeg lest).
Legger jeg i en stor bit så tar den største fisken alt, men deler jeg det opp i småbiter så er det flere som får. Mengde ser du an: Mine får så mye at alle får litt, men ikke mer enn at de også svømmer rundt og plukker opp smulene som flyter omkring, hvis du forstår. Får de alle kjeften for full av mat så ender smulene opp i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap