Kampfisk spørsmål.

Kampfiskene mine la egg for noen dager siden. Jeg tok ut mamman og pappan dagen etter på. Det ser ut som rede blir ødelakt. Trenger jeg å ha pappan oppi for å fikse rede? Spiser han egg og yngel? Kjenner han igjenn sine egene egg etter å ha vært borte fra de noen dager? Klekkes eggene som ikke ligger i skummrede? Trenger yngelen skummrede når de klekkes?

Lurt å lese litt først
Huff, det var leit.
Mine hadde en fantastisk oppvisning i går og la masser av egg og jeg håper de vokser opp denne gangen. Sist var ikke planlagt og ikke ideelle forhold men gjorde så godt jeg kunne og noen levde i 3 uker men det så ikke ut som de tok til seg den flytende næringen. Ferdigkjøpt ???
Du har sannsynligvis ikke satt deg godt nok inn i saken før du startet opp siden du fjernet både mammaen og pappaen med en gang.
googler du så finner du masse info og blant annet denne http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm
Der finner du det meste av det du trenger tror jeg.

Du får forberede både deg selv og fiskene og prøve igjen. Lykke til.
Hei

Du må ikke fjerne hannen. Det er han som holder skumredet i stand, og tar seg av eggene og yngelen. Hvis eggene faller ned er det han som henter dem og putter dem tilbake.
Kan jeg ta han tilbake til eggene? Vil han spise dem? Det er enda litt skummrede igjenn og eggene flyter
Vet ikke hva han vil gjøre om han kommer tilbake nå. Du får prøve deg frem.

De kommer sikkert til å leke flere ganger, selv om det ikke blir noe utav eggene denne gangen.
Du kunne alltids prøvd men tviler vel på om det hadde gått etter såpass lang tid. Om han hadde spist eggene eller ei hadde neppe spilt noen rolle da.
Prøv heller å sett deg godt inn i alt rundt avl av kamp fisk mens du eventuelt klargjør for å prøve igjen. Passer det at du får de nå feks? Det krever en del oppfølging når yngelen er klakket og hva med ferien? Får du tatt deg av det da?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap