Alge-forebygging? og spm om tetra-test kh/gh

#1:
Jeg satte kampfisken min i 40-literen som jeg fikk tak i og lurer nå på om noen har supre tips om hvordan jeg kan holde miljøet rent og pent hos henne. Hun er helt alene nå. Skal jeg la det være som det er og behandle karet på noen måte eller skal jeg sette inn noe som spiser alger?

Jeg har noen flyteplanter og en liten grønnplante der for øvrig. Ei rot og noen stener.

Otocinclus og/eller noen må snegler, evt skjell? Corydoras virker litt for livlige for hennes kar. Eplesnegler er for store. Reker vil jeg nok ikke ha der heller.

Hva gjør dere andre mot alger i sånne småkar?

-----------------
#2:
Finnes det engelsk eller skandinavisk forklaring til Tetra Test KH/GH? Jeg skjønner ikke noe av den jeg har kjøpt, en dobbeltest med 1 reagensrør og to flasker.....
Og så lurer jeg på om det er noen fare for å forgifte akvariet ved å dyppe reagensrøret oppi karet for å hente vann for testing, eller om jeg bør bruke oppsugingsprøyte e.l.? Jeg skyller selvsagt reagensrøret godt mellom hver test, men er redd for om det er bra nok?
Ang. Spørsmål 2: KH/GH tetra test.

Skal prøve og forklare dette på en enkel måte.

Ta 5 ml akvarievann for så og dryppe dråper oppi helt til vannet skifter farge.

Og ved dråpen der vannet skifter farge har du hva verdien er.

Her gjør jeg det så enkelt som at jeg bruker sprøyta som fulgte med i JBL sitt test sett.
Men om du ikke har en sånn sprøyte så er det ingen fare med og bare skylle testglasset i vann fra springen og tørke det med tørkepapir for så og dyppe det oppi akvariet for og hente det du trenger av vann.



Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap