Hvor mange kg stein?

heija

hvor mange kg stein tåler et akvarie på 180 liter uten en isiporplate under?? akvariet står på sånn plastikk kant som kom med det, og vet dermed ikke om det er hullrom under der igjen hvis du forstår...

har laget gjemmesteder av stein jeg fant ute til de kommende malawi ciklidene jeg skal få tak i imorgen, men vil ikke gjøre noe feil i forhold til hva glasset på undersida tåler :/

mulig å få litt hjelp her ang dette temaet?
Kan ha mange kg stein i et akvarie hvis det gjøres riktig. Er hvis det blir mye trykk på et lite omeråde i akvariet det kan få fatale følger. For eksempel en liten stein/sandkorn under en stor stein
Anbefaller isopor eller liggeunderlag i bunn av akvariet. Stable steiner i en sikker formasjon før du har i sand/grus. Ciklider graver og det er ikke gøy med veltende stein og knust akvarie.
når du sier i bunn av akvarie med isopor, mener du da på innsiden eller utsiden av akvariet??
jeg har tatt silikon på bunnen/undersiden av de steinene som er nederst, vet ikke om det hjelper noe... men er ca 4-5 kg m stein som er noenlunde små og satt sammen til huler og gjemmesteder, vet ikke om det har noe å si om det er `én stor stein, eller flere små som er satt sammen liksom...

takk for svar forresten
Mener på innsiden av akvariet. Er selvfølgelig ikke dumt med noe under akvariumet også. Hjelper nok med silikon under, Ligger i hvertfall stabilt. Har i det siste eksperimentert med kullstein. er mye lettere en annen stein. Kan fylle opp hele akvariet med stein uten problemer.
det var smart med kullstein ideen din men påvirker ikke dette vannverdiene?
Sheila Catak
det var smart med kullstein ideen din :D men påvirker ikke dette vannverdiene?

Har hørt at noen får høyere ph av kullstein. For oss som driver med Tangayika og Malawi er jo dette helt greit. Selv om kullstein ikke er aktivt kull så har kullstein en positiv effekt med tanke på klarere vann og forebygging av sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap