Hva med akvariene under ferie-avvikling?

Jeg skal bort i helga, og om en uke reiser jeg bort og blir borte i en ukes tid. Hva pleier dere å gjøre når dere er bortreist mtp akvariene?
Og hvordan organiserer dere ferievakten?
Pleier dere å ha styring på akvarielyset, eller er det avslått i perioden når dere er borte?
Får fiskene noe mer mat før dere reiser eller får de normalt mot ingenting når dere er borte?
Skiftes vannmengde dagen før eller to dager før dere reiser? Tester dere vannet dagen før eller dagen for avreise?
Hvor mange dager lar dere fiskene gå uten mat i ferietilfeller...?

Og så lurer jeg på hva man gjør ved kraftig uvær...? Her slår det ned rundt oss hver gang det tordner.....og sikringene går. Tar dere ut det elektriske utstyret på ille dager eller står det på?
Etter mye lesing og fundering har vi gjort følgende før inntil to ukers ferie:

- Matet ned, slik at overgangen til ikke noe mat ikke blir for brå.

- Lys som normalt, i det største karet litt ekstra for å provosere litt algevekst til levendefødere og SAEr, gjødsling som normalt.

- Vannskift et par dager før for å være sikker på at alt er på stell før avreise. (Måtte tulle med filteret like før himmelsprettlanghelg og angrer på det...)

- Ikke noen voldomme omkalfatringer sånn like før avreise, og ingen storrengjøring, det tar reker og snegler seg av.

- Gradvis økning av for når vi kommer hjem, bakteriekulturen har også vært på fastekur.

Når det gjelder tordenvær har vi overspenningsvern på akvariekontaktene, og tar ut alt mulig annet men ikke dem. Har hatt strømbrudd på fire-fem timer uten noe stort problem, men følger selvfølgelig ekstra med.

Det er flere skrekkhistorier om overmating av automater og velmenende ferievakter enn om akvarier som har stullet og gått for seg selv. Mattilgangen varierer nok veldig i fiskens naturlige miljø også, de er laget for å tåle faste. Og faste gir mindre avfall som kan forurense. Har kommet hjem til gullende rene akvarier med god plantevekst.

God ferie!
fiskene klarer seg uten mat en stund, er masse snacks i akvariet. Skal du ha en ukyndig til å fore mens du er borte så ville jeg lagd ferdige porsjoner. Hvis du ikke er plaget av høy temperatur eller fordampning så ville jeg latt lyset gå av og på samme tidspunkt som før (timer).
Bor i Årnes selv og vet hvordan det har vært med tordenværet. Strømmen gikk av og på i to døgn etter uværet. Har ikke tatt ut noe, men følger med på vannverdier etter strømbrudd. Et bøttefilter som står rolig en stund kan gjøre store skader. (selverfart).
Skal selv bort i helgen, men kan være (akvarievakt) senere hvis du har behov for det.
T&H har gitt deg veldig fornuftige svar som jeg bare må signere. Det finnes også både fôringsautomater og feriefôr, men enten kan du jo få en nabo innom på tredje dagen og fôre minimalt hvis du engster deg for fiskene, eller så lar du bare være.

Jeg lar også være å slamsuge før jeg skal la karet gå uten fôr da det er mye grums de kan benytte seg av i sanda, på blader osv. Mao roter jeg ikke opp noe, men et godt vannbytte to dager før blir det.

Om vinteren er det greit, da kan man skru ned temperaturen noe for å senke aktivitetsnivået og også fôrbehovet, men nå om sommeren er det jaggu ikke enkelt. :p
Tusen takk for fine svar Og takk for tilbud om hjelp, det er veldig snilt av deg Skywalker, og slett ikke så dumt egentlig, jeg skal ha det på minnet

Jeg får forberede meg som best jeg kan og få noen til å titte innom her. En jeg snakket med på Tam Alna mente at vannbytte kunne være viktigere å få hjelp til under ferien enn foring, hva mener dere om det...?

Bare å sende en pm hvis du trenger hjelp.

Man tar jo gjerne et vannbytte før man reiser. Så tror nok det normalt går bra. Kommer jo selvfølgelig ann på hvor lenge man skal være borte og hvor hardt akvariumet er belastet. Skader selvfølgelig ikke om noen tar et vannbytte mens du er borte. Det man kansje skal være litt obs på er at om sommeren så blir det ofte varmere i akvariumet. Går fortere galt i et varmt akvarium. Kan være greit å korte ned litt på lystiden hvis man sliter med dette.
Etter egen erfaring klarer akvariumet seg lenge uten menneskelig hjelp så lenge det tekniske fungerer.
Hos meg har utstyr en merkelig evne til å ryke mens jeg er borte.
Jeg har ikke satt på timer på lyset, så det må enten være av eller på. Hvis jeg har det avslått under ferien vil temperaturen i vannet være levelig, varmekolben er tatt ut for en stund siden og det holder noen-og-tyve grader om dagen nå. Så kanskje jeg skal ha lyset på litt lenge dagene før jeg reiser og ha det av når jeg er borte? Eller dør plantene på ei uke uten lyset.....? Alger har jeg fått en del av så de kan jo bare være der en stund nå.
Ville nok hatt på¨noe lys for plantene sin skyld. Tidsur er billig på Europris. Har de ikke der så har jeg.
Kommer det noe solys til karet klarer de enkle plantene å ta till seg noe av dette.
Har du ikke mulighet til tidsur så er det bedre med lyset av.
Kan være greit å kjøre litt lengre lystid før du reiser for å få noe algevekst.
Vær obs på at fisk kan bli stresset av å ha lyset på for lenge.
Takk for tipset, skal se på Europris etterpå. Kampfisken kan nesten ikke ha på lys om dagen for det lille akvariet blir for varmt, hun hang bare i vannet i går da jeg oppdaget tempen der :-o
Det er dårlig med sollys som trffer akvariene her så da er nok en timer lurt ja
Kaller det ofte timer, men heter tidsur. Pass på at du kjøper tidsur. Kan ende opp med noe helt annet hvis du kjøper timer.
Jeg fant noe som heter innendørstimer med døgnskive, høres det riktig ut? til 39,- kroner...
Perlemor
Jeg fant noe som heter innendørstimer med døgnskive, høres det riktig ut? til 39,- kroner... :)

Det hørtes veldig riktig ut.
De klarer seg jo uten mat en uke sikkert men her kjører vi automatisk mating.Kjøpte på ebay for 100 spenn. Trodde kanskje først det var noe jallamekk men den har gått nå etter klokka i 1 år nå. Og automatisk timer på lyset som er skrevet her og ser jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap