Litt hjelp med vannverdiene mine...?

Testet vannet i går kveld og fikk Ph på ca 7, Gh på ca 3 og Kh på ca 2... Egentlig så er Ph på absolutt maks og Kh på et minimum, åssen kan jeg justere dette, eller er det såpass greit at jeg kan la det være slik...? Er dette krise....?

Neontetra skal ha ph 5,0 - 7,0 og gh på 0-3
ciklidene skal ha ph 5,0-6,5 og gh på 0-5
otoene skal ha ph på 5,5-7,5 og gh 0-8
SAE skal ha ph 5,5 til 7,5 og gh på 5-15

Vannet her er normalt på en ph på ca 6,5 til 7,0, eller rundt 6,8.
Kan noen forklare meg om jeg bør gjøre noe, evt hva...? Eller kan det være slik uten at jeg gjør noe med det og uten at fiskene lider...?
Du kan lett få ph litt ned om du legger i en trerot, av typen "mangroverot" for eksempel. Problemet er at lavere ph også gir lavere kh (disse to verdiene følger hverandre) og kh på under to kan gi veldig ustabil ph. Dvs at du ikke har noen kontroll på hvor lavt ph synker, og hvor raskt.

Raske endringer av ph-verdien kan være dødelig. Noen arter er mer ømfintlige enn andre. Jeg har blant annet mistet flere ottoer ved to anledninger da jeg ikke var observant nok da jeg satte inn røtter i karet.

Det er derfor bedre for fiskene om du kan holde en stabil verdi litt på kanten, enn at du får svingene verdier i karet. Jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg om å styre for mye med vannet om jeg hadde vært deg
Takk for svar Jeg har lyst til å la vannet være som det er uten å måtte justere hver gang jeg skifter vann, for det blir litt styrete ja. Jeg har faktisk ei mangroverot oppi, ei stor ei faktisk, enda ligger ph litt høyt nå. Men KH/GH er nokså lavt så jeg ble litt bekymret. Da lar jeg det være slik og ser heller an.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap