Hva bør jeg ha i et akvarium?

Jeg fikk et 180l akvarium av naboen min med utvendig pompe osv.. Men er det nødvendig med masse planter?
hvor mye fisk kan jeg ha i akvariume??
Når du først skal sette opp et akvarium på nytt,så ville mitt førstevalg være et sandlag i bunnen av karret.Da har du mange valgmuligheter når du skal velge fisk.
Biltemasand er billig og bra.

Det er ikke nødvendig med masse planter,her kan du velge og vrake i hva du liker best.
Om du velger en sverdplante som får vokse seg stor og fin,eller noen anubias på en rot f.eks så vil ikke det ruve for mye.
Enkelte fiskearter legger egg på blader,og andre søker igjen gjemmesteder ved bladene som det er litt størrelse på.

Hvor mye fisk,det er vel ikke noe fasit svar på det.Du bør ikke velge fisk som skal ha større karr enn nemlig 180 liter.
En liten regel,er at det er bedre å ha for lite enn for mye.

Lykke til!
tusen takk for svare. Jeg fikk med sand så det har jeg alt

Er mange som har sagt at jeg burde ha mye planter pga det redusere at det kommer alger. Jeg veit ikke om det stemmer ?
Inaktiv bruker
Alger må du nok regne med å få uansett om du har planter eller ej, spesielt i nyoppsatte akvarier, før vannverdiene blir bra nok.

Men, har du en (eller to) liten ancistrus i akvariet, så spiser den alger på både glass og planter, og på alt annet. Kjøp helst da en så liten/ung ancistrus som mulig siden de små er flinkest til å spise alger, og de vokser veldig raskt. Når de er ca to år gamle blir de litt mer late og er ikke like effektive til å spise alger, men det kommer jo også an på hvor mye man forer dem i tillegg. De spiser jo alt av for, men er egentlig vegetarianere og skal ideellt sett ikke ha for mye animalsk føde/protein i kosten.

Når det gjelder planter som er enkle å få til så er vel Anubias det definitivt enkleste. Disse kan du også binde fast til røtter eller greiner i akvariet, så de er enkle å flytte på, om man ønsker det, og man må ikke ha røttene nede i sanden for at de skal trives. Noen hevder at det vil hjelpe mot algevekst om man tilsetter plantegjødning i akvariet, men selv har jeg aldri brukt gjødning av noe slag i mine akvarier, og har ikke alger når jeg har ancistrus, men uten ancistrus får også jeg alger på alt, selv i et godt innkjørt akvarium.

Det er enkelt å ha ulike mosetyper og ferskvannstang i akvariet, men å få festet dette til ting er ikke så lett som det ser ut, det krever litt kunnskaper. Husk at slikt gjerne lett blir sugd inn i filterpumper, spesielt i utvendige pumper, så da må du ha blåfiltersvamp foran innsuget for å ikke få mose osv inn i pumpa. Men, mose kan festes med nettign eller tråd til greiner, eller andre ting i akvariet og da vil de feste seg etter en stund, samt vokser og formerer seg kraftig etter noen mnd.

Algeballer/moseballer er vel det absolutt enkleste du kan ha av planter for nybegynnere, så det anbefaler jeg deg å få tak i. Disse renser også vannet sies det. De skal skylles og klemmes lett på ca hver 6 e mnd da de samler i seg mye grums/møkk.

Flyteplanter er som regel lette å få til, og de sprer seg hurtig og kan være veldig dekorative. Det finnes mange ulike typer.

Husk å alltid skylle alle nye planter godt før du har dem i akvariet siden det ofte kan være tilsatt noen midler i kjøpeplanter, og man kan i teorien også få med smitte/sykdom også via planter, derfor skyller jeg alltid nye planter, mose osv godt før jeg har det i akvariene mine.
Tusen takk for bra svar

Nå har jeg blitt litt mer klok her jeg sitter..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap