Små grønn vann

Har vært en god stund nu å får ikke det bort, prøvd hyppig vannbytte, mørklegge kar, mindre lys, kaldere vann, mere planter og sikkert mere som jeg ikke kommer på.
Noen som har nye tips?
Om du leser litt om svevealger er det det sikkert noen gode råd HER.

Har ingen gode tips utover de du har alt prøvd..
Hvordan og hvor lenge var karet ditt mørklagt?
ingen lys, 5 dager, ble bedre men ikke borte.
Det hjelper ikke å kun skru av lyset, du må totalt mørklegge akvariet. Tape svarte søppelsekker på glasset, og legg gjerne ett pledd eller noe over dette igjen, det skal være bekkmørkt inne i karet. Svevealgene livnærer seg av fotosyntesen, så all lys må fjernes.
Ikke mat fiskene heller i denne perioden, bare la det gå sin gang.
Æ sa ingen lys, ikke at æ bare skrudde av lyset. Har heller ikke gitt de mat. Men skal kjøpe sånn UV filter, virka som det kunne fungere.
Har samme problemet i en 275 liter med scalareyngel, var så mye alger at jeg ikke kunne se bakgrunnen i karret. Kan ikke mørklegge dette da ynglene får mat 8-10 ganger i døgnet.
Satte inn UV for 3 dager siden og algene er nesten borte.
Ja, vil si det.
Har et UV filter på 9W av typen "ukjent".. Er vel egentlig beregnet på noe mindre kar enn 275L, men vannet klarner bra opp sakte men sikkert.

Det du må tenke på når du blir kvitt algene, er hvorfor de kom i utgangspunktet... Disse algene kommer som regel ved for dårlige vannbytterutiner eller for mye matrester og høyt nitrat innhold i vannet. Må gjøre forebyggende tiltak, ikke bruke UV som standard i karret.

fikk de etter jeg kjøpte noen planter etter det jeg kan se i loggen min.
er det farlig at UV filteret er på 24/7?
Bruker du for mye UV blir vannet nesten sterilt, da kan imunforsvaret til fiskene bli betydelig svekket, etter hva jeg har hørt/lest.
Hvis noen som kan mere om dette gidder å svare litt mere utfyllende, så lærer vi noe i dag også...
Tilfeldig bekjentskap
© Joachim Knaack
Reklame for plussmedlemskap