Spørsmål om rensepumpe og strømforhold

Heisann,

Min datter har fått et Aqua Box 2 sett i bursdagspresang. Dette er satt opp i henhold til bruksanvisningen med lys og rensepumpe. Vi har en Siamesisk kampfisk og en plante i akvariet.

Når jeg starter rensepumpen så genererer denne relativt mye strøm i vannet. Fisken ser ikke ut til å like dette og søker ly nede i et hjørne helt nede i grusen på bunnen. Strømmen er såpass sterk at mat og planterester roterer kjapt rundt.

Spørsmålet er da: Er det nomalt at stømmen i akvariet skal være såpass sterk?

På forhånd takk for hjelpen

-øistein-
Det er forskjell på hvor mye strøm forskjellige fisk liker. Noen er fra rasktflytende elver, de liker gjerne endel strøm. Andre fra innsjøer, og de liker som regel ikke så mye strøm.

Hvis fisken din ser redd ut, se om du kan styre retningen på pumpeutblåset inn mot veggen, slik at du reduserer strømmen i akvariet.
De fleste pumper har som regel muligheter for å justere styrken. Se om du får redusert denne noe.
Takk for svar.

Det er en justeringsmulighet for styrke, men denne står allerede på laveste nivå. Det er ingen mulighet til å endre retningen på utblåset. Dette er fastlåst rett ut fra den veggen man fester pumpen i.

Jeg må kanskje se om jeg klarer å tilpasse noe slik at pumpen kan vinkles anderledes.

Ha en fin dag,
-øistein-
Plussmedlem
Det går evnt an å ta en liten slangebit som passer på utblåset og borre endel hull i denne. Dermed går ikke strømmen rett ut, men blir fordelt....
Jeg skal se om jeg klarer å finne en slangebit som jeg kan tilpasse.

Tusen takk for god hjelp.

God helg,
-øistein-
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap