Algespiser for 60 liter akvarium

Er det noen som har noen tips til algespiser jeg kan ha i vårt 60 liter akvarium? Vi har grus i bunnen.

Algespiser
En Ancistrus sp. er en grei algespiser til denne typen akvarium. Den er lett å finne hos forhandlere eller på akvaforum.
Du kan også sjekke ut Otocinclus-arter om du har lyst på noe annet enn Ancistrus. Da må du helst ha en liten stim på 5-6 stykker, men de gjør en god jobb med alger. En gjeng med reker er også en mulighet du har.
Jeg har fem platyer nå. Så vil jo helst ikke ha for mange fisk siden det bare er et 60 liters akvarie. Tenkte litt på snegler kanskje? Hvordan er de med algespising?

Har hørt at siden jeg har grus i bunnen, så burde jeg ikke ha sugefisk?
Snegler er kjempeflinke algespisere. Jeg har hatt tigersnegle og sebrasnegle i mitt 60 liter og de holdt algene i sjakk. Vakre og se på er de også og formerer seg ikke i ferskvann. Den eneste ulempen er at de kan finne på å pepre alt inventar med små hvite egg, men fordelene var så mange at jeg ikke brydde meg om akkurat det. De lever også forholdsvis lenge. Min gjenlevende tigersnegl går nå på femte året her hos meg
Da tror jeg at jeg skal vurdere snegler ja. Er så skeptisk til å kjøpe masse fisk. Har lyst på noen flere Platy i andre farger, for å se om jeg kan klare å få noen av yngelen til å faktisk overleve.
Men er skummelt redd for at akvariet jeg har er alt for lite for flere. Vil ikke overbefolke det, og merker at jeg er skeptisk til hva de sier i dyrebutikken.
Å være skeptisk er bra

Om du er usikker og vil holde et øye med om filtreringen blir for liten så kan du investere i dråpetester for nitritt (NO2) og nitrat (NO3).

Om du får utslag på nitritt så er det for lite filter/filtermasse til belastningen. Løsningen da kan være å sette inn et overdimensjonert filter og/eller reduserer antall fisk. (Man får også utslag på nitritt om filteret ikke er innkjørt eller om avfallsmengden har økt for raskt til at bakteriekoloniene har rukket å vokse fort nok, feks etter uhell med for mye mating eller insetting av for mye fisk på en gang, men da synker nitrittnivået etterhvert igjen))

Får du store utslag på nitrat (30-50++) så må du ta oftere delvannsbytter (30%). Må du ta delvannsbytter flere ganger i uka pga mye nitrat så er det nok litt for mye fisk der.

Ellers så må man ta hensyn til fiskenes adferd når det gjelder antall fisk, men platy er en ganske selskapelig art og tåler å gå nokså tett. Det kan likevel bli mye fisk om yngel vokser opp hele tiden.

Mye planter og gjemmesteder hjelper på ovelevelsesprosenten av yngel. Har ikke hatt platy selv, men har hørt at de i motsetning til guppyyngel holder seg nederst i karet. Da kan grus faktisk være en fordel siden yngelen kan gjemme seg innimellom gruskornene til de blir store nok til å ikke bli spist. Obs obs, ingen slamsuging altså
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap