Ph/kh+,gh/th+ eller bare gh salt til malawi ciklider?

hei


fant masse forskjellige salter på aquamanias.no

jeg kjøpte malawi-salt fra noraq i vanlig dyredutikk til 115 kr for 250 g. dette var DYYRT! denne stabiliserer ph, gh og kh samtidig..

så fant jeg dette andre saltet på aquamanis.no på 5 kg dunker til under 500 kr..


de selger dunker som heter:

PH/KH+

GH/TH+

GH salt

hvilke av disse er til å anbefale et mbunas malawi kar? og jeg ser at ingen av dem øker ph verdi, men dette kan vell fixes på andre måter med natron eller no har jeg lest...

noen som vet noe?

og er aquamanias.no en bra netthandel side?





Jeg vet ikke hvorfor du skal ha alle de tilsettningsstoffene i det hele tatt.

Hvilke Ph-verdier har du i karet ditt? Hvis den er lav, bruker du natron, billig og effektivt.

Når det gjelder Gh, så er Utha-Ice tingen. En liten "klump" i filteret eller i karet, så øker Gh sakte til den verdien du vil ha. Jeg vet at Badat her på forumet solgte det billig.

Jeg har både Tanga og Malawi-kar, og bruker intet annet enn det jeg har nevnt her.

Fiskene trives og det er lek støtt og stadig.


jeg er nokså ny med malawi ciklider x) tør nesten ikke prøve meg frem med nye metoder, så jeg tar det butikkene har å tilby..men er åpen for noe som er prøvd ut og man vet fungerer

hva er Utha-ice og hva/hvem er Badat?? :/

siden du bare bruker dette i vannet, vil det si at jeg kan bruke den GH salt? og bare tilsette litt natron i filteret så er alt i orden, eller skulle jeg satse på kullstein som også øker ph?
Min mening er at butikkene selger mest mulig til uerfarne nybegynnere, og selger det de kan av slikt som jeg anser som unødvendig ræl. Grisedyrt er det også.

Utha Ice er en bergart?? som heter Selenitt. Den er blank nesten som glass, og når den kommer i vann "smelter" den og øker Gh i vannet.

badat er medlem av AF, og har god erfaring med malawi og tanganyika fisk
hahah sant det, nybegynnere lider mest der x/

har du e posten hans? jeg var innpå hjemmesiden hans og siden hans her, men finner den ikke noe sted
Hvis du klikker på linken, kommer du til medlemssiden hans på AF.

Litt nede på siden der, ca. i midten, klikker du på "send epost" så får du opp epostskjema.

Lykke til med fisk fra en av de store afrikanske sjøer. ;o)
Jeg brukte PH/KH+ og GH/TH+ i starten. Nå har jeg gått over til Natron og Utha-Ice . Mye lettere :o)
heheh oki ;D

jeg lurte bare på hvordan dere bruker natron? tar dere litt i filteret eller, det er sånn natron som man bruker til baking/matlaging sant? eller løser dere det opp i litt vann og bare heller rett ut i karet?

lurte også på mengden natron som skal oppi 200 liters akvarie ?

har funnet utah-ice nå hos han duden som selger det her

men, finner ingenting om selve utah-ice på nettet, hvem andre er det som selger det utenom han på akvaforum...hva hvis han går tom for det og slutter å selge det....:/
der lerte eg noe nytt om utah ice hvertfall, men så gjenstår svaret på natron spørsmålene mine xD


anyone??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap