Hva gjør jeg med fiskene når jeg er på ferie?

Hei! Jeg har tre hannkampfisker i hver sine beholdere uten utstyr. Jeg pleier å bytte ut noen kopper vann til hver av dem hver dag. I juli reiser jeg på ferie en ukes tid, men går det fint at det ikke blir byttet noe vann på en uke? Er litt bekymret.
Inaktiv bruker
Du får noen andre til å passe dem rett og slett, og bytte vann på dem osv.
Beholderne er på 47, ca 20 og 10 L. Jeg har ei som kan mate dem, men da hun ikke kan så mye om fisk ser jeg helst at hun lar være å bytte vann til dem...
Inaktiv bruker
De greier seg fint en uke eller to uten mat. Men, hvordan de greier seg uten vannbytte aner jeg ikke, da jeg aldri har hatt kampfisk uten filterpumpe i akvariet.

Kampfisk skal jo etter sigende tåle ganske lite oksygen og man skulle tro at de klarte seg en uke uten vannbytte bare de er i et rom hvor temperaturen ikke svinger og plutselig blir høy i solsteken nå om sommeren. Om man mater dem for mye før man drar kan det jo oppstå nitritt, så ikke mat dem - og bytt vann rett før du drar.

ps. Kampfisk skal helst ha dekkglass på akvariet da de ellers lett blir "forkjølet" hvis temperaturen mellom vannet og luften er for stor, da de jo henter luft over vannflaten.
Vannelement
De greier seg fint en uke eller to uten mat. Men, hvordan de greier seg uten vannbytte aner jeg ikke, da jeg aldri har hatt kampfisk uten filterpumpe i akvariet. Kampfisk skal jo etter sigende tåle ganske lite oksygen og man skulle tro at de klarte seg en uke uten vannbytte bare de er i et rom hvor temperaturen ikke svinger og plutselig blir høy i solsteken nå om sommeren. Om man mater dem for mye før man drar kan det jo oppstå nitritt, så ikke mat dem - og bytt vann rett før du drar. ps. Kampfisk skal helst ha dekkglass på akvariet da de ellers lett blir "forkjølet" hvis temperaturen mellom vannet og luften er for stor, da de jo henter luft over vannflaten.

Blir de ikke veldig slappe hvis de ikke får mat på en hel uke? De er vant til mat både morgen og kveld..

Jeg skal skifte vann rett før jeg drar ja. Temperaturen i rommet er stabil, så det vil nok gå fint. Og dekkglass har de alle sammen
Så sant fisken er frisk er det ikke noe problem uten mat en uke. Jeg reiser fra mine fisker tre uker om sommeren uten noe problem. Det som er viktig er at vannet er rent; iom at du ikke har noe filter bør du slutte foring et par dager før du reiser bort og bytte endel vann kvelden før du reiser bort.

Det er også en stor fordel om du har planter i beholderene, de produserer oksygen og er reserveniste om fisken skulle bli sultne. Ha oppi noe Limnophila el.l. som har tynne små blader som er enkle og mumse på.
Joakim
Så sant fisken er frisk er det ikke noe problem uten mat en uke. Jeg reiser fra mine fisker tre uker om sommeren uten noe problem. Det som er viktig er at vannet er rent; iom at du ikke har noe filter bør du slutte foring et par dager før du reiser bort og bytte endel vann kvelden før du reiser bort. Det er også en stor fordel om du har planter i beholderene, de produserer oksygen og er reserveniste om fisken skulle bli sultne. Ha oppi noe Limnophila el.l. som har tynne små blader som er enkle og mumse på.

To av fiskene er frisk som en fisk, hehe. Den tredje er veldig spinkel og tynn i kroppen. Er ikke så lenge siden jeg kjøpte den lille, men den begynner å bli kraftigere.. Det er planter i alle beholdere, men jeg skal vei å kjøpe inn flere planter før jeg reiser. Er enda 6 dager til jeg drar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap