- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger hjelp med hva slags fisk som går sammen med malle og papegøyefisk??
Trenger hjelp med hva slags fisk som går sammen med malle og papegøyefisk??
Jeg er en amøbe når det kommer til akvarie og fisk. Var inne på Finn.no og gjorde et impuls kjøp på ett 420 liters panorama akvarie (er sikkert ikke den første).
Fikk med en drøss med prima utstyr og akvarie kom sammen med 2 fisk.
1 gul papegøyefisk
1 malle som jeg ikke aner hva er. den er 35cm lang og har lange følehorn. Den har et vidt hode og er litt tigeraktig i fargene.
Det jeg lurer på er om noen har noe forslag til hva mer jeg kan skaffe meg. Tenkte enten å kjøpe en 3-4 papegøyefisker til, eller rett å slett kvitte meg med de 2 fiskene og skifte hele oppsettet. Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Setter stor pris på svar!
Fikk med en drøss med prima utstyr og akvarie kom sammen med 2 fisk.
1 gul papegøyefisk
1 malle som jeg ikke aner hva er. den er 35cm lang og har lange følehorn. Den har et vidt hode og er litt tigeraktig i fargene.
Det jeg lurer på er om noen har noe forslag til hva mer jeg kan skaffe meg. Tenkte enten å kjøpe en 3-4 papegøyefisker til, eller rett å slett kvitte meg med de 2 fiskene og skifte hele oppsettet. Er det noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Setter stor pris på svar!
Postet 09.07.11 kl 22:25
Postet 09.07.11 kl 22:28
Postet 09.07.11 kl 22:44
PerlemorÅ heldiggris som kan ha så stort kar! Jeg ville hatt malawi-oppsett hadde jeg hatt plass.... Kan hende du bør legge inn bilde av fiskene for å få et skikkelig svar, mange arter likner litt eller har liknende navn uten at de har like krav til miljø.
Mener du foressten at malawi går sammen med de jeg allerede har, eller må jeg kvitte meg med de andre om jeg skal anskaffe det?
Postet 09.07.11 kl 22:47
Jeg kan ikke nok til å uttale meg sikkert om dette, prøver å lære om det selv, men etter hva jeg forstår så bør malawi-kar være nokså arts-spesifikt uten fisk fra andre steder enn Malawi-sjøen. Sånn stort sett.
Og etter hva jeg har lest her inne så vil et slikt kar kreve litt forarbeide og planlegging for å få det best mulig. Temperament hos de ulike slagene er en viktig faktor å ta hensyn til, steinmiljøet en annen. Jeg har sett mange nydelige malawi-kar både her inne og på youtube, og jeg har sett noen som er kaotiske og overfylt med fisk, da er det bare trist.
Hvis det er den typiske oransje papegøye-cikliden du har som er blitt motefisk så tror jeg du vil ha mer glede av noe helt annet i et såpass lovende akvarie størrelsesmessig ! Glemte å sjekke bildene før jeg skrev nå....
Og etter hva jeg har lest her inne så vil et slikt kar kreve litt forarbeide og planlegging for å få det best mulig. Temperament hos de ulike slagene er en viktig faktor å ta hensyn til, steinmiljøet en annen. Jeg har sett mange nydelige malawi-kar både her inne og på youtube, og jeg har sett noen som er kaotiske og overfylt med fisk, da er det bare trist.
Hvis det er den typiske oransje papegøye-cikliden du har som er blitt motefisk så tror jeg du vil ha mer glede av noe helt annet i et såpass lovende akvarie størrelsesmessig ! Glemte å sjekke bildene før jeg skrev nå....
Postet 09.07.11 kl 23:17
Såpass ja. Da blir det nok ikke malawi kar med det første. Har hørt mye rart om papegøyefisken og ingenting positivt egentlig. Men den ser nå gla ut iallefall mallen synes jeg er rå, men hørte at den hadde spist mindre fisk før den forrige eieren byttet akvarie.
Vet ikke helt hva jeg gjør, men må uansett få meg flere fisk før eller siden for det er absolutt plass til det
Vet ikke helt hva jeg gjør, men må uansett få meg flere fisk før eller siden for det er absolutt plass til det
Postet 09.07.11 kl 23:37
Papegøyefisken din er en ciklide som er nokså aggressiv, og den blir nokså stor, så vær forsiktig med hva du putter oppi der i alle fall, dersom du beholder dem.
Det er en fiskeart som er menneskelaget, og den bærer preg av det. Mange klarer ikke spise skikkelig, eller lukke munnen skikkelig. Mange synes de er artige, jeg synes den er rar Her inne på forumet er mange sterkt imot dem fordi det ikke er en naturlig fisk, og dermed kan ses på som dyreplageri å støtte fremstilling av slike fisker. Hvis du liker dem så er det jo opp til deg om du vil ha dem. De er jo der nå Men hva du kan ha sammen med de vet jeg egentlig ikke...du har godt med plass da, så med smart innredning og fiskevalg så kan det sikkert gå bra.
Små tetra, guppy etc vil nok bli spist, det skjedde nemlig hos noen jeg vet om i sommer. Men mallene spiser ikke levende fisk tror jeg, tvert imot kan papegøyefisken din gjøre det
Men maller kan finne på å spise døde fisk dersom de ikke blir plukket ut med en gang...
Det er en fiskeart som er menneskelaget, og den bærer preg av det. Mange klarer ikke spise skikkelig, eller lukke munnen skikkelig. Mange synes de er artige, jeg synes den er rar Her inne på forumet er mange sterkt imot dem fordi det ikke er en naturlig fisk, og dermed kan ses på som dyreplageri å støtte fremstilling av slike fisker. Hvis du liker dem så er det jo opp til deg om du vil ha dem. De er jo der nå Men hva du kan ha sammen med de vet jeg egentlig ikke...du har godt med plass da, så med smart innredning og fiskevalg så kan det sikkert gå bra.
Små tetra, guppy etc vil nok bli spist, det skjedde nemlig hos noen jeg vet om i sommer. Men mallene spiser ikke levende fisk tror jeg, tvert imot kan papegøyefisken din gjøre det
Men maller kan finne på å spise døde fisk dersom de ikke blir plukket ut med en gang...
Postet 10.07.11 kl 00:00
Endret: 10.07.11 kl 00:05
Postet 10.07.11 kl 00:59
Jeg har selv hatt papegøyefisk og synes den er kul på grunn av utsende og den smilende munnen, hadde den vært en naturlig fisk hadde jeg nog ennå hatt den.
Til info så er dette her den ekte papegøyefisken:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1751
Angående mallen så er det (desverre vil jeg si) denne her du har Perrunichthys perruno, også kalt leopardmalle. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12746
Den er en rovfisk som ikke har problemer med å suge opp fisk som er små nok til at den kan komme inn i munnen. er veldig få fisk du kan ha sammen med denne, eventuellt må de være like store og da minsker utvalget ditt av fisk, og ikke minst antallet.
(de discusene du vil kjøpe av meg hadde blitt slukt av denne her første natten)
Til info så er dette her den ekte papegøyefisken:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1751
Angående mallen så er det (desverre vil jeg si) denne her du har Perrunichthys perruno, også kalt leopardmalle. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12746
Den er en rovfisk som ikke har problemer med å suge opp fisk som er små nok til at den kan komme inn i munnen. er veldig få fisk du kan ha sammen med denne, eventuellt må de være like store og da minsker utvalget ditt av fisk, og ikke minst antallet.
(de discusene du vil kjøpe av meg hadde blitt slukt av denne her første natten)
Postet 15.07.11 kl 00:03
Postet 15.07.11 kl 12:02