Trenger noen tips ang full rengjøring av akvarium

Uansett hva jeg gjør, kommer en flom av alger i mitt akvarium. I dyrebutikken foreslo de å kaste alt, og kjøpe nytt. Planter, grus, dekorasjon osv. Har prøvd å skifte grus, vaske planter fri for alger. Algemidler har heller ikke hjulpet. Kan det da være en god idee å skifte ut alt? I såfall, hva anbefales av grus? Er sand (biltemasand f.eks) 'algevennlig'? Og hva kan jeg gjøre for å forhindre at algene kommer tilbake? Hvordan gjør jeg det med pumpene? De skal jo helst ikke vaskes helt rene. Når jeg vasker akvariumet, beholder jeg alltid store mengder av det 'gamle' vannet, kan dette være en grunn til at algene kommer tilbake på få dager? Hadde satt stor pris på tips her
hyppigere vannskifte, 30% hver uke, ikke mate for mye.
Det er to veldig viktige tips ang alger.
Flere hurtigvoksende planter....
Lest akvarieskolen?
Høy nitrat kan ofte gi problemer med enkelte typer alger. Test for nitrat og har du verdier på mer enn 20 så skifter du for lite/sjeldent vann, har for lite hurtigvoksende planter og/eller for mye belastning i karet. Husk også at det er de hurtigvoksende plantene som hjelper mest på å ta unna nitratoverskuddet i akvariet. Plantene trenger også litt ekstra gjødsel (uten tilsatt nitrat selvfølgelig og i små doser) for å trives og lysrør må skiftes ut årlig.

Nå skriver du ikke så mye om hvilke typer alger du har, for de forskjellige algene trives under litt forskjellige forhold så det er ikke alltid råd mot det ene hjelper mot andre. Jeg kan likevel ikke se noe vits i å bytte ut inventaret uten å finne årsaken til algene. Da vil de bare dukke opp igjen. Om du velger sand eller grus har heller ingen større påvirkning vil jeg tro.

Jeg lurer litt på hva du mener med at du vasker akvariet? Det er vanligvis ikke nødvendig å gjøre annet enn å skifte en tredel av vannet hver uke og eventuelt skrape alger fra frontglasset.

Det skal også ligge en artikkel om alger under akvarieskolen i artikler her øverst på siden.
Alger må en vel regne med å få i en eller annen grad, men gjengrodd akvarie hver uke høres ekstremt ut.
Har du noen fiskearter som lever av alger oppi der som kan hjelpe til med renholdet?
Ph har også noe å si tror jeg...? mål vannverdiene dine og se om det er noe som er litt "off" der også.
I akvarieskolen tror jeg det står en del om alger og algeproblematikk ja, verdt å finne ut hva som fremprovoserer algeveksten før du tømmer hele karet.
Hvilken typer fikser har du? Algespisende fisker, snegler og reker er kjekt å ha. Overforing eller bytting av for lite vann kan være problemet. Prøv gjerne hurtigvoksende planter som Hornblad og Valisnera

Prøv også å redusere lystiden. Hvis du har en vindu i nærheten kan det fort bli problem med for mye lys, særlig om sommeren. Mørke gardiner, rullegardin eller lignende bør brukes når lyset er av. Vær forsiktig med mye LED-belysning og sparepærer i rommet, lys fra halogen-pærer gir mindre algevekst.
Inaktiv bruker
Har du vurdert å anskaffe deg en algespiser som feks ancistrus? De er mest effektive som små så kjøp gjerne en som er så liten som mulig. Jeg får selv lett alger i rekeakvariet mitt nå som jeg ikke har ancistrus sammen med rekene. Før hadde jeg ikke en enest ealge. Rekene skal jo ha alger og spiser disse så for dem er det bra, men det blir jo stygt å se på kan man si. Jeg må rengjøre rutene i rekeakvariet innvendig minst en gang i uken og da bruker jeg litt filtervatt ( skyll filtervatten før du bruker den!)
Jeg tror jeg har trådalger. Noe som heter det? Det jeg fikk høre ihverfall. Jeg må innrømme at jeg ikke skifter vann ukentlig. Kanskje dette kan hjelpe. Visste heller ikke at det var så viktig. Den glade amatør Ellers har jeg algespiser i karet, men innbiler meg at den har blitt lat etter at jeg begynte å gi den agurk. Jeg har også et eplesneglepar, men i går døde den ene. Men den begynte nå å bli nokså gammel. Ellers i karet har jeg kun 2 scalarer, og utrolig nok er dem snart 6år gamle. Plantene mine er også like gamle som scalarene, og de vokser bra. Aner ikke hva slags. De er nå igjenngrodd av alger, og ikke særlig fine. Litt synd å kaste dem egentlig.. Hadde det hjulpet om jeg fikk lagt ut et bilde..?
takk for svar,alle sammen
Ja det hadde nok hjulpet å legge ut bilder. Hvor stort er akvariet ditt? Hva slags algespiser har du? Det er visst bare et lite utvalg fisk som spiser trådalger, ikke sikkert din malle vil ha slikt føde. Hvis du setter inn fisker som spiser trådalgene, og rengjør inventaret som er verst angrepet, luker litt i plantene, samt følger opp med ukentlig vannskift så vil det sikkert hjelpe på. Og en filter-rens i ny og ne...

Siamesis algespiser (SAE) tar tråd/penselalger. Tror Botia gjør det og? Og pitbullplecoen ble jeg fortalt.

Motsatt "problem".. = løsning?
Jeg har nå akvarie nr 4 (samtidig) i løpet av et år. Av algeproblem har jeg kun hatt f..skap en gang, og det var "svarte dotter" som fulgte med en mose jeg kjøpte. Nå har jeg et bekkeakvarie som kunne trengt noen alger, men nei! Hvorfor får jeg ikke alger?? Akvariene er gullende rene, ikke en grønn dott å se (med unntak av det som blir på frontglasset).
Besøkte ei med mange akvarier og ho hadde mye alger (uønsket!), det samme ser jeg i salgsakvarier.
Hva er forskjellen? Jeg har innvendig filtre.. Vannet går ikke "i fall over overflata".. Er det vesentlig? Jeg bytter (delbytter) vann en gang i uka (20 til 40 %).. Prøver å holde verdiene stabile..
Jeg vil ha alger i et av karrene..
Mvh M
Marianne Hansen
Jeg vil ha alger i et av karrene.. :) Mvh M:)

Har du fått med deg denne artikkelen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap