Allerede innkjørt?

Karet er et juwel Vision 180 l med orginalt filter og T5 belysning. Har valgt engelsk elvegrus 2-3mm og innkjøringsplanter av sorten Echinodorus bleheri, Hygrophila difformis og Ceratophyllum demersum.
Karet ble startet opp 26. juni og jeg forventet 6-8 uker innkjøring av det.
Jeg har fulgt hele prosedyren fra ammoniakk til nitritt til nitrat... eller mangel av det siste.
Allerede nå nøyaktig 3 uker etter oppstart er nitritt borte, men jeg måler ikke nitrat. Den er 0. De øvrige verdiene er nå idag etter 3 uker som følger: PH =8.0, KH=6, GH=7, NO2=0.0, NH3=0 og som sagt er NO3=0.

PH skulle vel vært ned og NO3 hatt utslag, eller er karet klart for vannbytte og innsett av fisk fra gamle karet?
Har forøvrigt i Excel hele prossedyren gjennom disse 3 uker med måling av verdiene, men går vel ikke å laste de opp her for å se den korte innkjøring av dette kar?
Nå kjenner jeg litt det der med at hvis noe virker for godt til å være sant så er det som oftest det. Uten mat enten i form av fiskemat som råtner eller Salmi blir det ikke rare bakteriekulturen, har du gort noe annet enn å plante? Litt bakteriemat blir det av plantedeler som visner ned, men ikke nok til å sette inn fisk. At du ikke finner NO3 kommer nok av at plantene bruker det lille som blir produsert, eller forsyner seg av ammonium og nitritt i mangel på noe bedre, du har jo noen storspisere oppi der...

Selv er jeg svoren tilhenger av en skvett Salmi daglig under innkjøring, da går ting unna! Og ettersom du sikkert allerede har en liten kultur, burde du i alle fall holde deg innenfor de ukene du så for deg. Les artikkelen om fiskeløs innkjøring, der er det mye å hente.

Gjorde nemlig samme greia selv første gangen, plantet og ventet og målte og ventet, kom over toppen og satte inn fisk. Som slet og døde og vannskift og stress, hvilket var ufattelig urettferdig når vi tross alt fulgte oppskriften trodde vi. Det er bare det at det som oftest ikke står noe om bakteriemat i de rådene. Eller kanskje jeg rett og slett visste for lite til å forstå det som sto der?

Uansett, ta ingen sjanser når du først er så godt i gang, tilsett litt Salmi (Har akkurat kjørt inn 54 liter med 0,5 ml daglig) og test at prosessen går hele veien før du prøver med fisk!

Eller, hvis du synes ting fra kjøkkenskapet er for rart eller for vrient sånn i starten, tilsett den matmengden du tror det antall fisk du vil starte med skal ha daglig, og test gjennom fra ammonium til nitrat. Det tar lenger tid og blir mer bøss, men resultatet blir det samme. Det er jeg helt sikker på at du ikke kommer til å angre på. Og plantene blir gladere også :o)
Takk for svar

Har under hele syklusen gitt for, men kanskje litt for mye. Alger dukket opp for 4 dager siden og jeg reduserte da mengden for og belysning ned til 8 timer. I tillegg har Hygrophila slitt under denne innkjøring. Slik jeg har forstått det så kan det være en tøff påkjenning for plantene å være med på "denne karusell" av innkjøring.

Men dersom jeg skal forlenge innkjøringen, hva kan jeg da forvente av verdier her? Verdiene jeg nå har etter bare 3 uker er nesten i "boks". Jeg ser liksom ikke for meg at de skal sette igang en ny syklus....eller?
Hva med sånn bakteriekultur fra JBL, Tetra e.l. på flaske da, den skal vel også booste innkjøringsprosessen?
Jeg måtte kjøre på et slikt boost en stund i starten da jeg hentet brukt akvarie med fisk uten skikkelig innkjørt filter og det har gått bra her... flaks kanskje men... ?
Har trålet dette forum opp og ned om sånne vidunderbakterier på "hermetisk boks".
Jeg valgte å gå den lange vei for å være på den sikre siden. Det gjør jeg fortsatt. Saken er bare den at det tilsynelatende gikk litt for fort...
Høres for meg ut som du er veldig godt forberedt i alle fall, det var ikke jeg. Jeg bare tenkte at om du har oppi litt sånne vidunderbakterier på flaske i begynnelsen så kanskje du slipper noen overraskelser etter at fisken flytter inn...men jeg vet ikke annet enn at jeg har vært heldig så langt.
Jeg opplevde det samme som deg, innkjørt etter 3 uker, null nitritt og null nitrat.

Begynte forsiktig med innsetting av fisk og opplevde ikke noe krøll. Målte jevnlig og var forberedt på å skifte vann om nødvendig, men alt gikk bra.

Med godt med planter og minimalt med avfall så kan fort nitrat bli mot null. Har du hatt nitritt i karet så har du ihvertfall kommet over kneiken og fått de bakteriene i filteret som bryter ned ammoniakk/ammonium. Vær likevel obs på at om belastningen øker raskt så kan bakteriekolonien være for liten og du kan får en kort periode med ammoniakk/ammonium og eventuelt nitritt. Med tester i bakhånd så er det ingen problem å følge med, og skifte vann om nødvendig, til koloniene vokser seg store nok. Det tar vanligvis bare et par dager når bakteriene først er tilstede i filteret.

Håper dette var forståelig skrevet. Er litt seint på kvelden så hodet fungerer ikke helt
Jeg velger å la karet gå et par uker til for å være på den sikre siden, og håper at et innkjøp av en større rot skal kunne senke PH verdien i dette "håpløse" Oslo vannet, som er kjent for alt for høy PH verdi har jeg skjønt. Velger også å gå opp igjen på formengden til tross for litt algeforekomst. Dette til tross for liten mengde fisk som er tenkt i karet. Regner med dette vil øke mengden av den gode bakteriekultur, slik at den minst takler de få fiskene det er tiltenkt.
Nå først ser jeg at du har pH på 8, og det forklarer saken. Du er godt igang, men det stoppet opp! Få pH ned til rundt 7, det samme skjedde hos meg, og da ble det bråbrems på "fortvilelsens platå". Virker som den delen av kulturen som gjør nitritt til nitrat er litt kresen på pH til å begynne med, og nekter å være med hvis pH synker eller stiger. Her stoppet den på over 7,5, sist gang datt plutselig pH i stedet (slik den har gjort hos de andre, så jeg ble jo egentlig litt glad også) til under 6,5, da var det opp med den og full fart igjen....

For når du har matet, har du hatt nitritt-topp, men som sagt, de nitratlagingbakteriene er de langsomste mest frustrerende i verden. I 54-literen doblet NO3 seg over natten da NO2 datt, så før du har hatt litt kraftig utslag på nitrat hadde ikke jeg stolt på at det var klart. Det er liksom siste ledd i prosessen...

Når det gjelder det akvariebutikken kalte "lurium" på flaske (ikke en helt gjennomsnittlig akvariebutikk kan man si) har jeg aldri luktet på den, men ville ikke bli overrasket hvis den luktet salmiakk eller sprit, eller rett og slett er vitaminer og mineraler for å hjelpe fisken. En som har kjørt inn mange akvarier allerede hvisket meg i øret at noen dråper vodka kunne få ting i gang når nitritt var i farta og nitrat ikke ville. Har en liten miniatyrflaske Absolut på lur i skapet :o)

Akvarieplanter er verdens mest takknemlige, de har vel kanskje ikke de aller beste forhold under innkjøring, men hurtigvoksende og robuste planter er opportunister og tar for seg av det som tilbys. Litt flytende næring når NO3 er i gang er viktig, det glemte jeg også første gangen. Og da ble algene glade...

Mange takk for hjelpen. Dette var oppklarende.
Da venter jeg tidligst med innsett av fisk til jeg har utslag på NO3.
Nitritt-toppen som jeg leste av hadde en max på 1.5. Muligen den har vært høyere siden jeg leste av annenhver dag....
Har også lest gjennom det jeg kunne finne om Vodka-metoden. Har valgt å konsumere den selv til nå blandet med tyrkeressens Spørs om jeg skal ofre noen dråper for å kicke igang NO3.

Når det gjelder planter så har jeg godt for sånne næringskuler i bunnen til sverdplanten og Hygrophila difformis, men jeg regner med at hornbladene ville satt pris på flytende næring, selv om de er plantet i grusen med planteanker?
Drikker ikke Vodka uansett hva man putter i den, og er slett ikke sikker på at den gjør så mye nytte for seg i akvariet heller, men akkurat den fasen da nitritten lyser rødt og nitraten lar vente på seg er fæl, så da hjelper det å føle at man gjør noe. Jeg hvisker besvergelser og drypper noen dråper oppi. Det gjør i alle fall ingen skade...

Både hornblad, Hygrophila og Ceratophyllum vil sette pris på en klunk næring i vannet, de er ikke akkurat rotmonstre noen av dem :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap