Fluval edge sammensetning ?

Hei c",)

Jeg har nå bestilt meg ett Fluva Edge akvarium 23liter og er ikke helt 100% på hva jeg skal sammensette det med av arter. Jeg er også ny innenfor denne hobbyen, så råd og tips taes imot med stooor takk. Jeg får dette akvariet i begynnelsen av neste uke, og skal da begynne å sette det opp/innkjøre det.

Ting jeg allerede har kjøpt inn :
-Sort grus 1mm
-Mangroverot
-Honeycomp stener
-Hov
-Slamsuger
-7.2 buffer ph
-Aquatan vanntilsetning
-Algeskrape
-Varmekolbe 25w
-Fluval edge LED pærer (istedet for halogen som følger med)

Jeg setter dette opp neste uke, og skal da innom dyrebutikken for å få med ett brukt filter for å kjøre det skikkelig inn. Kjøper da også planter som jeg skal innrede med.
Forslag til planter ? Har lyst på moseball i tillegg. Er det noe mer jeg skulle behøve for å lage så godt liv som mulig oppi der ?

Når akvariet er innkjørt er jo det også på tide med fisk i dette vesle akvariet, og mine tanker går da som følger :

-1 stk kampfisk hann Betta Spledens
-2-3 stk Kirsebærreker/Amanoreker/Viftereke ( en av de variantene )
-Pluss en variant av tetra fisk

Noe forslag til å gjøre det annerledes ? Annen sammensetning evt? Blir dette for mye for ett slikt akvarium ?
Hei. Høres greit ut det. Du kan ha flere reker der. Spesielt av kirsebær-reken. Men vær obs på fisk som napper i finner. Flere tetratyper er finnenappere. Kampfisken kan fort få seg en skrell. Vær obs Gh og ph. Greit at de oppi akvariet liker samme type vann
Ja tenkte kanskje sort neontetra i tillegg... Men dette er jo en stimfisk, og lurer på om det blir for lite akvarium for denne sammensetningen... Begynner selvfølgelig forsiktig uten å tilføre allslags første dagen etter innkjøring.
Det er i grenseland. Egentlig for lite for en stim neontetra. Men det fins mange mindre fisk. Eksempel:Heterandria formosa - Dvergtannkarpe, Hyphessobrycon amandae
Ildtetra, Danio margaritatus Stjernedanio, Otocinclus vittatus, Microrasbora nana, Microrasbora kubotai. De jeg kommer på. Du kan jo også gå for noe tradisjonelt som Guppy eller Endlers. Mye fint og velge mellom. Men vær obs på Ph og Gh
Ok, takk for gode tips ))
Gleder meg til å sette igang.
Hva med kuhlii? En fluval er vel egentlig ganske "soloplass" for en kampfisk og noen reker,imo. Sort neon kan være noen barbarer, er min erfaring. :p
Hei...

Er bare tankene mine som vandrer og leker litt med ideer.
Men vil starte med bare kampfisk og reker. Er ikke sikkert eg trenger å avansere (komplisere) det mer enn det.
Enig. Noen Kuhli-åler er et bra alternativ sammen med kampfisken
Biereker passer bra i sammen med kampfisk. Liker noenlunde samme vannverdier
Mye gode forslag her ))) Takk.
Satser på innkjøring først og deretter anskaffelse av Betta Splendens .
Så er eg veldig spent på hva neste steg blir ))

Forslag til beplantning i akvariet ?
Er egentlig fluval edge et godt akvarie for en kampfisk? Selvfølgelig mye bedre enn disse 5 liters boksene, men kampfisk liker å kunne snappe luft på overflata, og i edgen er det bare en liten firkant hvor den kommer opp i overflata. I denne lille firkanten er det pumpa blåaser ut, så det er mye bevegelse i vannet akkurat her.

Jeg ville heller satsa på noen små rasbora og reker jeg. Det er et nydelig lite akvarie ihvertfall Jeg har moskito rasbora (Boraras brigittae) og krystallreker i mitt. Og nå en liten klovnekillihann som ble mobba av den andre hannen i akvariet han var i
Må si meg enig i "Freke" som skriver over meg her.

Selvfølgelig er nok en Fluval Edge bedre enn en 5 liters bolle, men fortsatt ikke optimalt for en kampfisk allikevel. Jeg har en Fluval Edge og det lille hullet på toppen er ikke stort, i tillegg er det ett hang-on filter som er i åpningen som gjør det blir mye strøm i vannet akkurat i åpningen. En kampfisk vil nok slite der om den skal opp for luft! Jeg er rett imponert over filteret på dette lille karet, det er kraftig!

Jeg selv har 12 kirsebær-reker i dette karet. Har en liten Mangrove-rot med hengemose på og en stein jeg har festet Pellia på. Og en liten kokosnøtthule. Bilder kan sees på profilen min Foreløpig syns jeg det holder i massevis.
Ja, ser den... Må litt i tenkeboksen. Er gjerne sånn når man får noe nytt at man vil ha alt med en gang. Men har noen gode uker igjen på innkjøring. Jeg får bruke tiden godt på å undersøke mer og skaffe meg mer info og kunnskap.... Men gode råd eg har fått her.
Nå er akvarie ferdig innredet... foreløpig. Blir vel litt forandringer underveis før fiskene er på plass. Er kommet litt over på tanken å ha artsakvarie med bare nigeria killi istedet. Blir spennende å se )) Innredet med javamose, bregner, steiner og mangroverot...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap