Trenger litt hjelp til kampfisk

Hei. For 3 dager siden kjøpe jeg Berthil Kampfisk, og utstyr med tydeligvis ikke så masse gode råd og info fra dyrebutikken sitter jeg med en gnagende følelse av at min kjære Berthil absolutt ikke trives og ligger i grunn dårlig an til videre liv.

Det sier seg selv, jeg har ikke peiling på akvarier og kampfisk og tok meg nok vann over hodet, men jeg vil jo gjerne gjøre alt jeg kan for å holde liv i min gode Berthil

Bollen han først hadde var alt for liten. Stakkaren ble sendt rundt i en eneste stor sentrifuge fra pumpa og hadde null sjans, så han bor nå i salatbollen til jeg får tak i skikkelig akvaruim til ham, helst over 40 liter, men som ikke koster en students formue.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde tempen i vannet hans med å annen hver dag bytte en halvliter med vann (og har oppi sånn mineral greier i det nye vannet og lar det stå et par timer før det kommer oppi) og jeg har oppi sånn flytende bakteriegreier i bollen. Vannet er noe misfarget av sanden (lilla sand tydeligvis) og jeg håper dette og gir seg snart. Er dette skadelig for fisken mon tro?

Berthil var mer aktiv de to første dagene enn han har vært i dag. Han lå på skrått når jeg kom hjem fra jobb i dag i vannflaten :/, men kviknet til når jeg "poket" litt i ham... Det høres jo i grunn groteskt ut, men jeg gjør så godt jeg kan. Han ligger mye på bunn under planten sin, men kommer fram innimellom og kikker litt på termometeret og boblene fra pumpa, samt prater litt og ser helt sikkert dumt på meg når jeg kommer for å ni-studere ham. Han har ikke spist i dag (de to forrige dagene spiste han godt, men han tar inn kulene i munnen og spytter dem ut igjen for å så spise dem igjen? Han har også slørene sine helt trukket sammen i motsetning til alle de jeg har sett på bilder (tegn på mistrivsel?)

Jeg sitter også og innbiller meg at jeg ser "mugglignende" tendenser på slørene hans. Ser hvitt ut, og er veldig lite. Er den lille alarmen i hodet mitt reell?

Og hva er egentlig normal adferd for en kampfisk sånn i snitt?

Jeg burde tydeligvis lært meg mer om akvarier og kampfisker før jeg kjøpte meg en, men nå er han som sagt her og jeg vil gjøre alt jeg kan for å holde liv i ham og skape trivsel for ham


På forhånd takk for all hjelp
Hei

Gratulerer med Kampfisk.
Normal oppførsel på en kampfisk? Syns de er ganske så forskjellige de vi har men de trives ikke i for kaldt vann da blir de liggende mye rolig og gjemmer seg.
27C prøver vi å ligge på men nå varierer det nok litt etter været( 24-26). Nå bruker vi ikke tilleggsvarme annet enn i yngelkaret, det holder med varmen fra pumpe og lys nå på sommeren. Tror ikke du greier å holde temperaturen ved å skifte vann 2. hver dag. Den blir tilnærmet lik romtemperaturen om du ikke har varmekolbe, lys, pumpe som avgir varme.
Vannskifte ville jeg tatt hver dag om du ikke har filter. Vi er litt glad i å fòre her så vi skifter i grunnen vann etter hvor ivrige vi er selv om vi har filter. Og da særlig om du er i tvil om fisken har det bra. Bare pass på at vannverdiene er så like som mulig.
Av den grunn putter vi ikke noe tillegg i vannet her. Så lenge verdiene i kranen er så bra som her så bruker vi rent vann og passer på at temperaturen er lik før de får nytt vann.
Du kan jo prøve å gi ham mygglarver. Det får du kjøpt frossene men om du har mulighet til å hente litt ute selv så er det snadder og får i alle fall fart på fiskene her.
Du kan også la han speile seg en liten time om dagen, da vil han nok vise seg frem og brunste litt med sløret. Bare husk å fjern det igjen så han ikke blir utslitt av å være kampklar ovenfor inntrengeren.
Eneste vi har tilsatt vannet til kampfiskene våre er litt salt når den ene hunnen var litt skambitt etter lek. Også bruker vi catappa blad i vannet, er bra for så mangt sies det. antiseptisk, leksfremmende mm.








Det finnes en sykdom (sopp?) som du kan sjekke ut i tilfelle fisken din er angrepet av sykdom. Jeg kjenner meg veldig igjen i det å bekymre seg og det er ikke allright. Ikke ha rfor mye strømning i vannet, er mitt råd, kampfiskene mine trives ikke dersom vannet er for strømsterkt, de kjemper mer enn annen fisk for å holde seg på rett kjøl.

De har mange fine akvarier på aquamanias.no til ok priser synes jeg. Nå er kampfiskene mine i to 30-40 liters kar. Skiftes vannet ofte kan de være uten filterpumpe, men da må man rense jevnlig selv.

Strøvet fra grusen vil legge set etterhvert, men det er lurt å skylle grusen i annet vann før det legges i akvariet for å få bort finstøvet. Du kan risikere at det støver hver gang du skifter vann i lang tid fremover.
:/
Tusen takk for råd. Desverre tålte han ikke natten. Jeg hadde noen korn med salt oppi vannet hans før jeg la meg men når jeg våknet var tempen i vannet sunket til 18 grader. Det er veldig synd, for jeg fikk tak i et billig brukt 90 liters kar til 500 i dag. Men da får jeg bare begynne på nytt, og denne gang får jeg kjørt inn karet skikkelig (man lærer av sine feil

Er det og noen som vet om en oppdretter i Bergensområdet?
Du skifter alt for lite vann. I et akvarie uten filter så må du bytte ut en del av vannet hver dag hvis ikke hoper det seg opp med giftstoffer. Sopp eller finneråte kan fort dukke opp om vannkvaliteten er dårlig.

Som førstehjelp bør du starte med å bytte rundt en tredel av vannet daglig. Om soppen eller finneråten sprer seg videre like fullt så bør du kanskje se om de har noe medisinering for det på dyrebutikken.

Å holde fisk i et akvarium uten filter er arbeidskrevende siden det krever oftere vannbytter. For å sjekk om hvor ofte du bør bytte vann så kan tester for ammoniakk/ammonium og nitritt være godt å ha. Et akvarie med filtrering er derimot å foretrekke, men om du flytter han over i et slikt så må du regne med å skifte vann en måneds tid videre siden det tar rundt 4 uker å kjøre inn et filter.

Kampfisk foretrekker litt bløtt og surt vann og noen mineraler gjør vannet hardt og alkalisk. Jeg skulle derfor likt å vite hva de stoffene du putter oppi heter.

Selv om det finnes individuelle forskjeller så er friske kampfisk som trives vanligvis aktive og nysgjerrige av seg. Av den grunn så anbefaler jeg ikke små beholdere til disse. De trenger å få bevege seg og utforske omgivelsene. Jeg ville ikke hatt en kampfisk i mindre akvarie enn 40 liter, men anbefaler egentlig noe fra 60 liter og opp. Min gikk i en 125 liter
Jeg brukte Sera aquatan og bio nitrivet. Foret han fikk heter Hikari- Betta Bio Gold. Vel, dyrebutikken mente vannbytte (1/3) annen hver dag og at jeg hverken trengte filter eller varmekolbe (og man har lært at man ikke skal høre på dyrebutikker). Desverre overlevde han ikke over natten.
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap