Mer problemer..

Sliter fremdeles med å få ting til å overleve i akvariet.
Siste par mnd har 5 ancistrus, samtlige jeg har prøvd å sette oppi, strøket med; Vasspesten jeg satte i strøk med på få dager, 2 kjempeottoer(av 3), 2 SAE'er (av 5), 5 sverddragere og flere kileflekkrasbora tatt kveld i tur og orden; og tilslutt 2 eplesnegler jeg satte uti i går som pakka sammen første natta; sammen med en annen plante som ligna litt på vasspest som rettogslett gikk i oppløsning.

Tror ikke problemet kan være tilvenningen, har brukt lang tid på det (ca 1-1.5t) før jeg har sluppet fiskene (og sneglene) uti.

Har ikke hatt utslag på ammoiakk/nitritt noen av gangene jeg har målt; pH ligger noenlunde stabilt rundt 7.5, vannbytte ca. 20% hver uke.

Akvariumet er 240l juwel, går med både orginalfilter og amtop 3338.

Lurer på om problemet kan være bunnsubstratet (imazo ab svart akvariegrus), men corydoras og vanlige sverdplanter, etc, klarer seg fint? I tillegg er det også juwel rock/root-bakgrunn festa med silikon for akvariebruk; og to mellomstore røtter av etellerannet slag, som er kjøpt på en zoobutikk og skal være til akvariebruk, men kan det være noe tull med de? Begynner å bli litt fortvilt av hele akvariet.
Det har vært en del diskusjoner om svart akvarie grus, blant annet den fra Imazo. Mener å huske at det var mangen som hadde problemer med den.

Søk på svart grus sand
og sort sand grus
ah, har sett det var noe snakk om sort rådasand, men hadde ikke sett noe om imazo.

får prøve å bytte til vanlig akvariesand, se om det hjelper
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap