Et par spørsmål fra en nybegynner.

Kjøpte et lite akvarium her for 2 dager siden (8 liter). Har 8 fisker jeg ikke vet hva heter oppi, har aldri hatt akvarium før. Jeg lurer på et par ting.

På akvariepumpa er det flere instillinger (3 stk, mellom min og max styrke), hva burde denne stå på og hvorfor? Burde pumpa stå rett under vannoverflaten? har sett dette på de fleste tror jeg, noen som vet hvorfor? Noen sier at den skal stå på bunnen, for å pumpe vannet opp, blir veldig usikker av dette.

Vannet er blitt så grumsete hver dag, hva kommer dette av? Skifta det i dag tidlig, og nå er det begynt å bli grått igjen. Er det luften som gjør dette? er jo umulig at 8 mini-fisker kan drite ut vannet så kjapt

Ser at den ene fisken min bare har ett øye, burde jeg avlive den? Den svømmer rundt og oppfører seg akkurat som de andre, men den har altså bare det ene øyet.


http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...1873091242.jpg

Der ser dere akvariet jeg har. Fiskene mine er vel 1,5-2 cm store, noen sier at dette er altfor lite for fiskene, selvom de er veldig små. Hun på dyrebutikken ville jeg skulle kjøpe 4 stk til,men jeg sa det holdt med 8. Hva mener dere?
linken virket ikke.
Jeg kom bare til: denne siden kan ikke vises.

Men det og ha 8stk fisk i kun 8 liter er nok alt for liten plass uansett hva slags fisk du har.

regnestykket jeg selv bruker sier 4cm fisk pr. 10liter vann. og da er det i voksen størrelse av fisken.

Jeg selv bruker ikke mindre enn 20l akvarie og det til yngel (5mm- 1,5cm)

du kan legge inn bilder av akvariet/bollen her inne.

Når det gjelder pumpa så bruker jeg og la den stå sånn at utblåset/strålen bryter overflaten.
8 liter er for lite til å ha fisk i... Det selges til reker og snegler etc, men er ike anbefalt til fisk.
Jeg ser at det anbefales minimum 60 liter til fisk i databasen her, akvarier under det blir som regel litt lite.
Jeg får ikke opp bildet du har linket til, vil du legge ut finn-koden kan det hende det går?
Fiskene dine er kanskje veldig unge ennå, men du bør absolutt finne ut om de kan vokse mye. Uansett er de nok klare for et større akvarie...
Les under akvarieskolen og du vil lære mye om akvarie og oppstart etc.

Enøyd fisk går som regel helt greit, men følg heller nøye med på allmenntilstanden til fiskene dine. De skal sannsynligvis være aktive og nysjerrige og svømme normalt rundt. Gjør de ikke det må tiltak iverksettes....

Filteret ditt bør justeres slik at du har en behagelig vannstrøm i vannet. Mitt er plassert vertikalt på ene kortveggen omtrent midt på, slik at den ikke står på bunnen, og henger litt under vannflata. I et såpass lite kar som du har må du tilpasse det slik at ikke fisken røres rundt av vannet, men det skal være god og synlig sirkulasjon.
Grått vann betyr nok at det er grums fra bunnlaget som ikke har lagt seg ennå. Det vil bli bedre dersom du har skylt bunnlaget før du la det i.
Filteret ditt burde stått i et akvarie uten fisk i noen uker før du kjøpte fisk, så der har du også en liten utfordring med tanke på bakterieflora. Du kan tilsette flytende bakterieflora men det vil uansett være utfordring med dette i og med du har såpass mange fisk på antall cm i et nytt kar....
Butikken du kjøpte fiskene i bør nesten stilles til ansvar for dette og ta din 8-liter i innbytte mot et mer egnet akvarie. Og da må du eller de vite hva slags fisker du har og hvor mye plass de egentlig bør ha Filter skal også samsvare med størrelse på akvarie.
Tusen takk!
Takker for alle utfyllende svar jeg har fått, dette satte virkelig perspektiv på ting her.

Alle fiskene døde desverre:/ Kan være det var meg som rota for mye med pumpa, slik at de ble ført rundt med strømmen i vannet, og derfor ikke fikk puste... Kan også være mange andre grunner selvsagt.

Jeg kommer til å reise ned igjen til dyrebutikken, skal si akkurat hva jeg mener, nå når jeg har fått vite ting i ettertid. Er en stor skam at de har folk der uten kompetanse!

Ser også nå at det er mye mer ansvar enn jeg trodde, mye som må gjøres for å holde de små fiskene i live. Skal lese litt mer og høre med andre butikker også før jeg kjøper nye fisker, og definitivt et større akvarie!

Hvilke fisker vil dere anbefale som en start? Noen som er litt mer hardføre?

Igjen takk for svarene!
Nybegynner fisker som er lett og ha med og gjøre er: Guppy(Vanlig), platy(vanlig) og molly(vanlig).
Disse passer i en 60 liter. og er av typen levendefødene.

Jeg selv har hatt guppy tidligere og fikk flere kull unger.
Den ene gangen fikk jeg hele 42stk unger på en dame.

En ting til.
Når du går til innkjøp at pumpe til akvari så kjøp en pumpe som går til 2x det liter antallet som akvariet er på.

F. eks: et akvarie på 60 liter trenger ei pumpe/filter på 120l.
(Snakker da ikke om hva pumpa pumper i timen) men kapasiteten på pumpa.

Og enda et tips: Ikke alle dyrebutikker snakkes sant.... Mange er bare ute etter og selge.
Så les og undersøk om fiskene du vurderer og kjøpe før du går til innkjøp.

Spør gjerne om ting her inne om det er noe du lurer på


Lykketil videre
Bra du tar ansvar! Det er desverre alt for mange som gir opp en flott hobby fordi de fikk en dårlig start på grunn av ufattelig dårlig informasjon fra butikken...

En bra start er å ha tålmodighet til å vente med å sette inn fisk til akvariet er klart. Det tar noen uker, i mellomtiden er det bare å gyve løs på innredning. I tillegg til at du slipper stress med syk fisk er det jo godt å ha noe man kan glede seg til, du får tid til å ominnrede og styre og knote uten å stresse fisk, se hvordan filteret skal stå for best mulig sirkulasjon, lære slamsuging (enkelt, men jeg stresset fælt pga fisken til å begynne med), få planter i vekst, lese om fisk, lære litt av andres ulykke og kanskje bidra til at vi kommer til 1001 måter å søle vann på, og finne fisken man vil ha ved hjelp av fiskebasen. Jeg har linket til galleriene, du finner basene under "kunnskap" i menyrekka over her. Levendefødere er gøy, mange arter er hardføre og tåler litt jojovann. Ingen fisk tåler å bli med på hele innkjøringen...

En snarvei er å få tak i grums fra et innkjørt filter, hvis du kjenner andre akvarister. I tillegg må bakteriene ha mat for å etablere seg, en enkel og renslig måte å kjøre inn akvariet på finner du i denne artikkelen. Hr 530 har forklart seg veldig godt :o)

Når du nå skal ned og bruke deg i butikken, husk at hvis en fisk tisser i 50 liter vann skjer det mye mer med det vannet enn hvis den tisser i 150 liter vann. Mange tror det er enklere å starte med et lite akvarium, det er i alle fall ikke min erfaring!

Og nå når du har funnet Akvaforum må jeg nesten nevne en sykdom som sprer seg raskt, og som kun rammer akvarister: Litersyken! Fæl, du bare ha mer :o)
Nykommeren
Alle fiskene døde desverre:/ Kan være det var meg som rota for mye med pumpa, slik at de ble ført rundt med strømmen i vannet, og derfor ikke fikk puste... Kan også være mange andre grunner selvsagt.

Sannsynligvis døde de av ammoniakk/ammonium- eller nitrittforgiftning. Det tar ca 4 uker før et filter er innkjørt og man kan ha fisk i karet. Det forutsetter at man belaster filteret ved ikke å fjerne planterester og mate ørlite med fiskemat. Det finnes også en mer avansert metode ved å bruke salmiakk. Noen velger å ha fisk i karet under innkjøringen, men da må man ha tester for ammoniakk/ammonium og nitritt og være forberedt på å skifte vann opptil flere ganger daglig i lengre tid om det blir utslag på testene.

En raskere måte å få filteret i drift på er å få slam fra et godt innkjørt filter og tømme dette i det nye. Da kan man ha fisk i med en gang. Man må likevel følge med å teste vannet siden dette ikke alltid er 100 % effektivt. Ved alle slike innkjøringer er det likevel viktig å merke seg at man må starte veeeldig forsiktig med innsetting av fisk med bare noen få i gangen.

Anbefaler deg å lese artiklene som er samlet under Akvarieskolen i Artikler her øverst på siden og alltid lese om fiskene i Fiskebasen, som ligger under Kunnskap, før du kjøper de. Gå i butikken og se hvilke du liker og les deretter om de. Legg spesielt merke til minimums anbefalinger på størrelse på akvarium og Ph de foretrekker slik at du får fisker med samme krav til vann og størrelse på akvarie.

Veldig mange har omtrent samme erfaringen som deg som nybegynner. Det er ikke alltid rådene fra butikken er til å stole på så det første man lærer er å søke kunnskap selv. Håper du ikke er blitt helt skremt bort for når man først får til et velfungerende samfunn i et akvarium så er det en utrolig givende hobby
Lykke til!
Perlemor
Grått vann betyr nok at det er grums fra bunnlaget som ikke har lagt seg ennå. Det vil bli bedre dersom du har skylt bunnlaget før du la det i. Filteret ditt burde stått i et akvarie uten fisk i noen uker før du kjøpte fisk, så der har du også en liten utfordring med tanke på bakterieflora. Du kan tilsette flytende bakterieflora men det vil uansett være utfordring med dette i og med du har såpass mange fisk på antall cm i et nytt kar.... Butikken du kjøpte fiskene i bør nesten stilles til ansvar for dette og ta din 8-liter i innbytte mot et mer egnet akvarie. Og da må du eller de vite hva slags fisker du har og hvor mye plass de egentlig bør ha :) Filter skal også samsvare med størrelse på akvarie.


i nystartede akvarium vil der alltid være en grå dis i vannet. det vil skje uavhengig om det er sand eller stein i karet.

er egentlig enig med resten du skriver. men tilsetting av bakterieflora BØR være siste utvei. det som er tryggest er og la filteret stå i noen uker, synes det er dårlig gjort av lokale dyrebutikken som ikke gi deg rikelig med informasjon før du starter opp et akvarium.

8 fisker direkte i et nystartet kar er ikke bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap