Fisken blir matt.

Hei.

No har eg 2 ganger prøvd og starte opp et 60 L akvarium eg har stående.
Eg har latt pumpa stå i 300L akvarie i flere uke, og brukt ca 30L vann fra 300L akvarie når eg starta det opp.

Når eg da skal ha fisk i 60L akvarie så blir di skikkelig matt i fargene.
Men hvis eg tar di over i 300L akvarie så blir de di like fine igjen i fargene.

Hva gjør jeg galt? hva kan dette komme av?
Jeg kan tenke meg det er stress over å bli flyttet til et nytt miljø, da kamuflerer de seg ved å slå av fargene og blir nesten grå. Her har jeg sett at det kan ta et par dager før de er trygge og fargesterke.
Første gang eg gjorde dette hadde eg fiskene 2-3 uker i 60L uten at di ble no bedre.
Kan det fortsatt være stress da?

Får se om Pallet Ciklidene trives bedre alene i 60L. Di har no bare vert der i snart 2 døgn.
Det kan faktisk være noe så enkelt som at du har forskjellige lysrør i de to karene. Ikke alle lysrør har samme fargegjengivelse så det kan gi stor forskjell i fargene på fiskene. Det andre jeg kan tenke meg er at det kan være forskjeller i gjemmesteder og plantevekst. Engstelige og utrygge fisker blir ofte litt blasse så godt med skjul kan av og til hjelpe om det er det som er problemet.
Ja har kansje litt for lite med gjemesteder enda. Prøvde og finne kokkos nøtter på denne øya i Lofoten. Men det va ikke lett.

Men eg skal no holde godt øye med di en stund no å se hva som skjer. Blir di ikke no bedre så er det vel bare og putte di tilbake i 300L akvarie.
Bytt mat..
kjøp ordentlig mat.. fryst mat, granulat ell lignende
Skal det. Har bare tøre mygglarver og no tøre små reker på boks.
Har veldig mye div tør for som eg variere mellom. tabeletter og div. Men lite med frys mat da.
Roy Arne Markussen
Ja har kansje litt for lite med gjemesteder enda. Prøvde og finne kokkos nøtter på denne øya i Lofoten. Men det va ikke lett. Men eg skal no holde godt øye med di en stund no å se hva som skjer. Blir di ikke no bedre så er det vel bare og putte di tilbake i 300L akvarie.


Er vel lite med (kokos-)palmer på de øyene der )

Neida, men kanskje noen malle-huler etc kan få dem til å kose seg mer. Mangroverøtter, planter etc. Jeg har kjøpt et par mallehuler, og både ciklidene og kampfiskene liker dem.
Hei !

Har du noe forkjellige temp på de akvariene ?
Jeg hadde et stort akvarium som jeg hadde et par store fisker oppi og vi ville flytte de til et annet akvarium.
Da vi gjorde det så ble de lyse i fargen og begynte å miste fargen sin.
Begynte å lure, men det kom av at vi bare flyttet de rett over og ikke blandet vannet sammen med det vannet de hadde vært oppi.
Og vi glemte og sjekke tempen og PH, fiskene kan dø av at de ikke har samme temp og samme PH og nitriten.

Men har fiskene dine blitt noe bedre?
Amanda Engelund
Hei ! Har du noe forkjellige temp på de akvariene ? Jeg hadde et stort akvarium som jeg hadde et par store fisker oppi og vi ville flytte de til et annet akvarium. Da vi gjorde det så ble de lyse i fargen og begynte å miste fargen sin. Begynte å lure, men det kom av at vi bare flyttet de rett over og ikke blandet vannet sammen med det vannet de hadde vært oppi. Og vi glemte og sjekke tempen og PH, fiskene kan dø av at de ikke har samme temp og samme PH og nitriten. Men har fiskene dine blitt noe bedre?


Jeg hadde ca 30l VAMM fra det akvarie di hadde vert i. Tempen og PH er den samme i begge akvariene. Slik at eg kan ha muligheten til og flytte over fisker ganske fort hvis det skulle være aktuelt. Nitriten er eg ikke sikker på siden eg er fri for Måle væsken. Får ny snart.

Tror di er blidt litt bedre no. Men er langt fra di samme fargene di hadde i det andre akvarie. Der va di skikkelig fine å se på.
Det er bra, lykke til videre !
Nitritt er på mange måter en "vanesak", etter en stund vet du av deg selv når det er på tide å skifte vann. Det beror jo både på belastning, filtrering, fôring og plass.. Alle fisker skal ha samme nitrittnivå - null og niks.

Men kan godt være at flere gjemmeplassen er tingen ja. Det og friskt vann.
All fare over tror eg. Fiskene begynner å få fargen tilbake. I går kveld la faktis ho fisken egg. Men har en mistanke om at far sjøl spiste di opp. For di er borte no.
Får ta en nærmere titt når eg kommer hjem fra jobb.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap