Kronisk næringsoverskudd

Har problemer med alger i 340 literen min... Nå har jeg vært 2 uker på ferie, var hjemom en tur midt i og fora fiskene kun lett den ene dagen.. Har mye planter, bla. pistia som dekker 50% av overflaten.. MEN allikevel vokser det alger på glass, blader og stein Har 2 siamesere som rydder litt.. Ser også at svevealgene kan være på vei tilbake.. Er ikke like krystallklart som det var.. Forrige gang jeg hadde svevealger drepte jeg det med ett uv filter.. Er det virkelig nødvendig for meg å kjøre med uv filter hele tiden for å motvirke dette?

Tips mottas!
Får akvariet sollys på seg?
Eller svært mye dagslys?

Hvor gamle er dine lysstoffrør?
Hvor ofte skifter du vann?
0 Niks nada sollys/dagslys. Står i en mørk kjeller med kun 2 vinduer som er 100% dekt av persienner døgnet rundt...

Rørene vil jeg anta er halvannet- 2 år gamle. (kjøpte karet brukt i våres)

Har skiftet 30-40% vann hver lørdag, men nå blir det lengre mellom grunnet en litt mer anstrengt pendlersituasjon(har en fornuftig og beskjeden forkvinne til å mate når jeg er borte)
Har du mye planter i akvariet ellers? Planter er absolutt en god ting å ha iforhold til alger Hvis du ikkje har, kjøp deg noen hurtigvoksende planter, disse vil også hjelpe deg med å holde nitrat nivået nede som igjen holder algeveksten nede.

Lysrørene kunne også vært en ide og byttet, for optimal plantevekst bør man bytte ut lysrør ca 1 gang i året.

Også viktig at forkvinnen din forer lite, altså at det ikke blir overfort, noe som tilslutt skaper massevis av næring til plantevekst.
slik ser det ut nå!

Pistia og en enormt voksende plante under det på høyresiden...
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap