Tips ang praktisk vannbytte og rengjøring...?

Jeg skal snart kjøpe meg Juwel Trigon 190L. Planen er at dette skal plasseres i hjørnet mellom 2- og 3-seteren i stua. Dermed blir akvariet og møbelet "møblert inne" og jeg funderer litt på praktisk gjennomføring av rengjøring og vannbytte....Jeg ser for meg at jeg må balansere oppå armlenet på sofaen med bøtter og slanger, og det kan jo bli noe sabla søl!

Jeg er vant med å bære 4 bøtter vann frem og tilbake en gang i uken til min 110L, men med 190 liter må jeg vel nesten doble dette... og med litt problematisk adkomst lurer jeg på om det er flere som har samme "issue" som jeg? Hvordan løse dette på en smart måte?

Samtidig lurer jeg på dette med slamsuging. Gjør dere det ved hvert vannbytte? Og hva gjør dere som har mye røtter og/eller mye beplantning? Røtter er jo ganske så i veien for klokka på slangen i mitt kar, og jeg er også redd for å ødelegge substratet rundt plantene når jeg slamsuger.
Noen av dere har veldig tett beplantede kar, hvordan slamsuger dere...?
Noen som har denne varianten?
Marina In&Out hevert

Vannet går da rett i vasken? Kan den brukes dersom det er yngel i karet...? Jeg ser det går an å koble en stoppekran på hevertslangen? Den ser litt kjekk ut, men er den det? Hva med vanntemp på tilbakefylling, og kan man fylle akvariet selv eller bør det være en ekstra person tilstede så man ikke overfyller....?
Har ikke prøvd den in/out-saken, men klarer meg fint lell...

Jeg tømmer vann ved hjelp av lang slange rett ut. Jeg suger da vannet ut fra filteret, slik at jeg ikke får med evt yngler. På Juwel-filtrene er det vel vanskelig å suge vannet ut via filteret, så da kan du sikker sette en svamp på slangen. Eller du kan ta ut vannet ved hjelp av en powerhead med innsugningsrist.

Fyller vann igjen fra mellomlagringstønner ved hjelp av løftepumpe og lang slange. Funker utmerket, og slipper bøttebæring.

Slamsuge gjør jeg skjelden, siden coryer, reker og sandsnegler "rydder vekk" eller graver ned rusk og rask. Hender jeg slamsuger bittelitt, og da går det i ei bøtte, slik at jeg kan redde ut eventuelle yngler og småreker. Rører aldri rasket under og bak hverken røtter eller planter, og har en del orekongler og diverse blader oppi karene. Ingen støvsude kar her altså
Hevert ifra slammsuger ut vinduet eller rett i dass og gardena kobling på nærmeste vannkran til påfyllingsslange rett i karet. Funker suverent uten et drøpp søl.
Med stort nok filter (gjerne beregnet for dobbelt så stort akvarium) så er det sjelden det blir så mye å slamsuge når man har sand i karet. Da virvles det mest opp når fiskene farter rundt og forsvinner inn i filteret. Inventar flyttes sjelden eller aldri her hos meg ihvertfall. Det blir umulig med all planteveksten. Det er nok mer som legger seg i bunnen når man har grus, men jeg må innrømme at jeg ikke slamsugde noe særlig da heller.

En bit blåsvamp på slangen du tapper ut med forhindrer at småfisk og reker forsvinner ut med vannet. Ellers så høres sissimors forslag utrolig arbeidsparende ut
Har noe lignende selv. Fungerer greit.

Ulemper med den er at den bruker vann når du tapper ut/støvsuger. Det må være en del trykk/vann for at den skal suge ut dritten effektivt. Også hvis en en bare stenger kranen på vasken, og ikke tar ut/stenger krane på slangen vil den kunne forsette å tappe ut vann. Men i roligere tempo.

Min lekker litt i koblingen mellom kranen og mekanikken. Kan stramme litt slik at det ikke lekker, men da blirt det omtrent umulig å koble av og på. Fikset det med legge en klutt over slik at det ikke spruter ut over hele/halve badet.

Også lest flere steder at koblingen går lett i stykker. Har ikke erfart det selv enda.

På fylling går veldigt greit. Stiller kranen i stillingen som erfarings gir riktig tempratur. Følger med på termometert og kjenner på tempratur forskjell mellom nytt vann og vannet i karet. Justere om nødvendigt. Tilsetter Aquasafe rett i karet.

Alternativt er å få en kobling på kranene for å. fylle slangen med vann, også flytte den over i toalett/sluk (for større fall høyde en vask). Slipper å suge på den måten. Samme på fyllings metode.

En må stå å passe på hele tiden når en fyller, eller kan en lett glemme seg og det renner over.
Takk for flotte innspill! Med riktig type pumpe vil dette med tømming gå av seg selv nærmest, skjønner jeg. Det er satt inn ganske ny pumpe, jeg får se hva det er for slags og om den tømmer karet effektivt. Utvendig pumpe er kanskje vel så interessant i et såpass romslig kar, jeg vet ikke hva som følger med enda.


Slange til/fra kjøkkenet vil jeg nok kunne fikse ganske lett, og stor hevert med slamsugerklokke har jeg, når det trengs, den kan jeg kanskje klare å koble til en lengre slange... Særlig automatisk påfylling fra kjøkkenkrana kan bli spennende mtp overfylling, men da er det kanskje lurest å fylle nesten fullt for å ta de siste dråpene med bøtte?


Og så trenger jeg nok noen sand-ryddere... )
Marina inn&ut
Jeg har også denne.
Er enig med kritikk som er skrevet.
Ventilen som skrues på krana virker veldig spinkel, er redd for å ødelegge den.
Får det ikke helt tett i koblingen, men har til nå ungått vannsøl.
Klokka fungerer med tanke på slamsuging og yngel, det følger med et fint plast filter man kan sette på klokka.
Sånn alt i alt så er jeg sånn passe fornøyd, bruker den hver uke på 6 akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Konrad Wallin
Reklame for plussmedlemskap