Hvordan koble til uv filter....

Har nå endelig fått mitt jebo uv filter i posten. Får håpe det hjelper på det grønne vannet....
Men hvordan gjør jeg det når jeg skal innstallerer dette? Var ikke med noen bruksanvivning på det...Skal det stå nede i vannet? Kobles til det filteret som er? og med hva? Kobles til et annet filter?

Føler meg like grønn som vannet her...

Har søkt på youtube men fant ikke noe jeg iallefall....

Håper noen kan hjelpe ei her som er lei av det grønne vannet og fiskedød!
Oppkobling...
Vet ikke om dette hjelper?
Mange bilder & diagrammer på installering.

http://www.shopjebo.com/install_help/uv_sterilizer_installation.aspx

Håper du får det til uansett
Ikke helt sikker på hvordan det filteret er, men slik jeg har forstått det, så skal det sitte etter det vanlige filteret, dvs på utblåset.

Jeg koblet min tetra uv rett på utblås slangen til det utvendige filteret mitt.
Var igrunn veldig lett. Det stod også i bruksanvisningen til mitt uv filter at det ikke spilte noen rolle hvilken vei vannet gikk gjennom det.

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men.

Luck to!

Takker for svar. Fant ut av det selv, siden akvaforum har vært nede...

Har brukt ei anna pumpe enn hovedpumpa som jeg har satt fast en slange på til uv filteret, og en slange fra den andre åpningen der vannet renner ut.. Vannet renner jevnt og fint gjennom, så håper jeg har gjort alt rett og at det hjelper mot grønnalgene.

Som dere ser på bildet så har jeg filteret stående oppå akvariet i første omgang, siden inngangen til strømmen ikke er vanntett. Festa en slange som går rett ned i vannet på den ene utgangen, og en slange som går til den andre, som da blir inngangen. Nede i akvariet (får ikke tatt bilde der siden vannet er så grønt) så henger et lita eheim filter der slangen er kobla til 'utblåset'.

Mangler det som skal være utenpå filteret på den pumpa, så har bare stripsa fast filteret rundt innsuget på pumpa, om dere skjønner hva jeg mener.

Noen som vet om det filteret som er kobla til uv filteret bør vaskes med jevne mellomrom for å ta av evt. gjensittende alger, eller skal det være på så lenge pumpa går?
Såvidt jeg har forstått, så skal uv´n sitte på utblåset av filteret, fordi partiklene da blir sittende igjen i filteret, og bakterier, alger og slikt går videre til uv´n. Da får de ikke "gjemt" seg bak partiklene, blir uv bestrålt og dør.
Ser ut som vi har kobla rett, for ser forskjell på vannet. Uv filteret har nå stått å gått i snart to døgn, og ser forskjell. Kan til og med skimte bakgrunnen

Så håper det vil ta knekken på alle til slutt så vi får klart og fint vann igjen, så vi kan begynne å kjøpe inn litt mer fisk igjen

Alt som skal kobles på et filter skal bestandig kobles på utblåssiden. Det er også en fordel at man sjekker hvor stor gjennomstømming på UV-filteret som er anbefalt. Har man for høy gjennomstrømming vil effekten i UV-filteret falle.
Uv filteret er selvfølgelig koblet på utblåssiden på det 'vanlige' filteret.
Det som er er at det ikke står noe om hvor stor gjennomstrømming som er anbefalt.
Det er jebo 9w vi har.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap