Hva eller hvem forårsaker disse skaden på finnene?

Kom heim etter ei helg på hytta, då eg fann den eine guramien min med finner som var øydelagde... Dei er fynsete .. er dette teikn på finneråte, eller kan det vere eit teikn på forgifting :s

kan være sykdom, det kan også være noen som har nappet i finnene dens.
Det er halefinna og den eine bukfinna som er angrepet ..
Legg gjerne ut ett bilde, hvis du får til.
Håpar du klarer å sjå finnene..
Dette ser ut som skader påført av en annen fisk.
Her ser det ut som det er noen som har spist på fisken . Hvilken andre fisker har du sammen med guramien?
Syns også det ser ut som om noen har tygd på den.

Her er beskrivelsen av finneråte fra artikkelen om sykdom, som du kan finne her på forumet.

Finneråte:
Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet.

Behandling av finneråte:
Lett finneråte kan behandles ved å tilføre 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +/- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås. Dossering over 0,25% må gjøres utenom selve akvariet, da dette vil drepe filterbakteriene\ bakteriene i bunnlaget
Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. Anbefaler eSHa 2000 til kurering av denne bakterien, siden denne medisinen er en av de mer effektive, uten å ødelegge filterkulturen.

ATM har eg ein annan gurami av same slag (usikker kva kjønn), nokre sverddrakar og ein gibbiceps.. og sneglar .. har hatt denne blandingen lenge, utan problem... før no då sjølvsagt..
Sappy
ATM har eg ein annan gurami av same slag (usikker kva kjønn), nokre sverddrakar og ein gibbiceps.. og sneglar .. har hatt denne blandingen lenge, utan problem... før no då sjølvsagt..


og neontetra...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap