Hjelp! penselalger?!

I min 240L har jeg fått noe som jeg tror er penselalger. Små buster som ligner litt på malepensler. Disse er over alt! på røtter, steiner, planter, litt på glasset og MYE på bakgrunnen. Jeg har prøvd me lite lys og mat, uten nytte. Jeg har prøvd å skrubbe de vekk med en svamp, ingen antydning til at de ville gi slipp en gang.

Er det noen som har prøvd noe algedrepemiddel som er å anbefale? eller noen andre triks som funker?
Jeg liker ikke å bruke algedrepende midler. Det er jo en slags gift, så jeg tenker at det er sikkert ikke sundt for andre levende vesener heller.

Mørklegging, algespisende fisk, evt snegler, og mindre mat. Dette funket bra hos meg.

Her er forøvrig en artikkel angående alger.

Snegler kan jeg ikke ha siden mine praktbotia vil kunne spise dem opp.

Jeg tenker at dyrebutikker ikke ville solgt algedrepende midler dersom det skulle vært farlig for fiskene. Men jeg vil jo ikke bruke det dersom det fins en vei utenom.

Jeg har mange algeetere, totalt 8, 4 forskjellige arter. MEn ikke SEA da, som spiser disse algene spesielt. Vurdere å skaffe meg disse, men med at de er stimfisk er jeg litt usikker.

Hvor lenge skal det mørkelegges?
Har du hatt rødalger/penselalger selv?

ikke hatt penselalger. mørklegging til det blir bedre, kutt ned foring.
er også noen reker som spiser bra med alger.
Jeg har fått penselalger selv, i min 110 liter. Hadde jeg hatt større, hadde jeg skaffet et par SAEr som kunne beitet! De er vel en av få som faktisk spiser det har jeg hørt. Mørklegging osv fungerer ikke ser det ut til. Det skal være en flyteplante som tar opp mye næring i vannet, men min har ikke utkonkurert penselalgene, bare minsket de litt.

Å få de på glasset og vaske vekk nytter ikke, sporene flyter bare rundt i vannet og legger seg.

Jeg har fått mine pga for sterk strøm i vannet. Jeg troor jeg klarte å "sakke farten" litt (var en slags skive ting nederst i juwelakvariet mitt) - det minsket ihvertfall litt etter at jeg regulerte på denne, så hvis du kan dempe litt av trykker på utblåset, eventuelt vri det inn mot veggen? For å stillne litt på oppblomstringen, ta ut litt av vannet, og deretter vaske det vekk på det "tørrlagte" glasset som ikke er i vannet. Ta opp røtter/pynt osv og pill vekk, jeg har kokt noen ting og det likte penselalgene veeeldig dårlig. Lukt ut de verste plantene. Jeg har merket at noen ganger når jeg stiller brusesteinen på full guffe så minsker det litt av "strømmen" i akvariet, ser det ut til. Det får hvertfall penselalgene til å sitte dårligere på glasset, og det blir områder hvor de forsvinner eller ikke greier å sette seg. Men ja, det er maange tråder her om penselalger, og mange som har fått det, får det aldri helt bort fordi de elsker strøm i vannet/nytt vann osv.. så det er litt vanskelig å bare "fjerne" de slik med mørklegging og luking. Men ja, pris deg lykkelig om du kan enkelt sette ned trykket på utblåset, eventuelt snu det litt så det ikke blir så strøm. Jeg har ikke penselalger i de andre karene mine, selv om jeg har brukt penselalge-befengte planter fra 110literen, de mistrives bare så innmari i de andre karene med mindre strøm.

(og ihvertfall pris deg lykkelig som har såpass stort akvarie at du kan ha SAEr!!)
Sliter med samme alger i mitt 540L
Har vært i drift i nesten 2 år uten noe algevekst.
Plutselig fikk jeg utbrudd av penselalger.
Noe ¤#¤& drit!
Har slitt med disse algene i 4 mnd nå.

Er ikke så veldig hardt angrepet, men de setter seg på planter.
Har mye anubias, ser ut som de liker disse veldig godt.
Den ene roten min er på ca 1 meter, den har jeg dekket med anubias.
Kjipt at alle disse skal måtte hives i søppla.
Innredningen liker de ikke., røtter steiner o.l
Mørklegging fungerer ikke, null effekt. Penselager trenger ikke lys.
Mindre lys, og korterte "på" tid for lys fungerer heller ikke.

Nå mater jeg minimalt, kjøpt noen hurtigvoksende planter.
Tok en neve flyteplanter (pistina) fra mallekaret over i 540 literen.
Byttet 200-250L vann hver søndag.

Nå som alle plantene mine trives, de hurtigvoksende plantene.
Og pistina sprer seg godt, dekker nå halve overflaten.

Nå ser det ut som penselalgene trekker seg tilbake. Lite næring i vannet nå.
De har minsket mye de siste 2 ukene, den ene anubias planten er nå fri for alger

Har bare hatt hurtigvoksende planter og pistina i karet i 3 uker.
Så blir spennende og se om dette er oppskriften på DØD over penselalger.
Hvertfall en kraftig reduksjon
Nå har jeg kjøpt 7 stk SAE i håp om at de vil spise opp alle penselalgene mine =)
Heldig du!! Håper du får bukt med det, men sjangsene er vel store med SAEr. Skulle ønske det fantes noen i miniformat eller noe så vi som ikke har så store kar også kunne hatt noen, haha Lykke til!
mini versjonen heter amano reke De kan leses om her (kjøpes der også ;D )

Tøffe er de også
men spiser de penselalger? Ser det står nevnt at de spiser alle alger, spesielt trådalger, men har ikke hørt om noen andre enn saer som tar penslealger? Hadde vært interessant å prøve da, har jo en god del de kan meske seg på ihvertfall, hehe. Men er det ikke en del krav som stilles til hold av reker, blant annet hva andre slags fisk man har?
Jeg tror de tar det meste av alger. Det ser ut som de har begynt å spise på mine penselalger i alle fall.
Rekene er ikke agressive mot andre fisk. Men kanskje dumt å ha fisker som spiser reker? Amano reka ser ut til å være større enn Kirsebær reka i alle fall. Så yngel størrelse er de jo ikke.
Mine amanoer spiser desverre ikke penselalgene...
Kan ikke beskylde Amanoene for å ta særlig grådig for seg av penselalgene her heller. Men malletabletter tar de. Det står en liten Sakurareke og stirrer nederst til høyre, tror ikke Amano er det fisken tar for seg først...
[External Image]
Hadde en rot full av penselsalger, lot den stå å tørke i 1 mnd på baderomsgulvet, tok den så 2 timer på 100 grader i ovnen for å være sikker... Ikke sett snurten av dem siden i det ene akvariet
Hehe ja, jeg gjorde det samme Jorgenk4, jeg tok ut den største roten og tømte kokende vann over den, deretter skrapte jeg litt på de verste områdene og skylte den i kaldt vann. Alt av pensler ble borte eller døde. Men så var jeg så dum at jeg krystet filteret og deretter fikk vannet så fart på seg at penslene bare blomstret som aldri før. Hater når det legger seg som "støv" på glasset!

Har rimelig kustus på det nå da, planter og røtter er ikke "befengt" men algene er der, helt klart
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap