Nye spørsmål - alger, innkjøring og verdier

Nye spørmål må til for en nybegynner.
80 literen min har nå kost seg i 3 uker med bare planter og en snegl som kom oppi for en liten uke siden. Jeg har byttet vann 2 ganger på disse 3 ukene (ca 15-20 liter) og brukt Sera Bionitrivec 3-4 ganger samt noe vannrense greier fra sera. Jeg har bare målt PH verdier og NO2 verdier, og alt her ser rimelig greit ut.
Bør jeg teste noe mer for å vite om akvariet er klart til innflytting av fisk?

Ang. plantene så har jeg fått et brunt belegg over hele bladene på Anubiasen, og der er noen spindelvev lignende tråder mellom dem... Lukter dette alger? Det gjelder bare de som ligger litt nede i karet. De som strekker seg opp i overflaten er grønne og fine. Og evt hva bekjemper dette? Har store planer om å ha oppi en Ansictrus når alt er klart, og har allerede en jegersnegl (eller tigersnegl) på saken oppi der (ikke at jeg vet hvor mye nytte den gjør for seg men).

Jeg har og funnet noen helt gjennomsiktige sneglehus (sånne krøllehus) oppi der. Er det noe jegersneglen tar seg av? finner de mest i filteret og i bakrommet hvor pumpen befinner seg. Filteret har foressten ikke vært renset på disse 3 ukene (skal gjøre det i morgen).

Såååå, noen som har anelse om hva jeg har fått av brun guffe på plantene mine, og om det kan begynne å flytte fisk oppi tanken snart?
Filteret skal kun renses når vanngjennomstrømningen er tydelig redusert, og da kun krystes forsiktig i akvarievann. Dersom du ikke har noen fisk oppi enda, så er det helt unødvendig å bytte vann, da sinker du bare innkjøringsprosessen.

Forer du filteret med noe flakfor eller salmi? Måler du NH3/NH4? Siden du har byttet vann, så er det mulig at omdanningen til nitritt har kommet helt igang enda...

Det brune er nok brunalger, helt vanlig ved oppstart, og går seg stort sett til...

De Bionitrovec-greiene har sannsynligvis lite virkning, og er bare dyrt. Mulig det kan være med å redde fisk om det først er nitritt i vannet, men ingen vits når du kjører inn filteret ordentlig.
Forer ikke med flak eller salmi. Ikke måler jeg heller da de sa at jeg bare trengte ph og no2 på dyrebutikken.... jeg trenger tydeligvis å få målt de verdiene og? :P Men visst jeg forer med flak eller salmi, er det bare å putte litt oppi og smøre seg med enda mer tålmodighet?
Les denne artikkelen, så vil du få svar på det meste (herr 530 er så utrolig mye flinkere til å forklare enn meg) ;D

Få av de som jobber på dyrebutikk har noe særlig peiling på fisk og akvarier desverre...
Inaktiv bruker
De små sneglene du har funnet kalles ofte pestsnegler og er noe dritt ja Plukk dem ut og få dem vekk! Følger ofte med når man kjøper planter. De kan gjøre stor skade hvis de kommer seg inn i filterpumpa. Jegersnegler skal jo i teorien ta disse, og er sikkert også avhengige av å spise snegler for å overleve antar jeg (?).

Algene du har fått må du bare regne med å få i akvariet, også etter at det er godt innkjørt, og det er derfor man ofte velger å ha en algespisende fisk i akvariet, gjerne ancistrus feks. men også andre typer. Man må bare passe på at man ikke kjøper en som kan bli for stor til akvariet. Selv er jeg veldig glad i alle garratypene, disse spiser og skal ha både alger og vanlig fiskemat. Dermed trenger jeg ikke ha ancistrus eller andre algespisere i akvariet. Men, garra krever ganske mye, de tåler dog nitritt noe bedre enn andre fiskeraser.

Nå vet ikke jeg hva slags fisker du planlegger å ha i akvariet ditt men, det virker jo som om du er godt forberedt og har mer tålmodighet enn de fleste

I 80 liter kunne du fint hatt panda garra flavatra, men de trives best i en gjeng på minst 6 individer og krever hyppige vannbytter, dvs 30% vannbytte 2 ganger i uka og veldig sterk strøm/mye surstoff i vannet. Disse er bare helt herlige altså. De spiser alger på alt, men man må nok regne med å måtte ta over akvarierutene innvendig en gang i måneden, med litt filtervatt eller en svamp (jeg foretrekker svamp). Bruk IKKE algeskrape/magneter, da disse lett lager riper i akvarierutene!
Men, skal man ha andre fiskeraser som vil ha rolig vann og annen innredning bør man nok avstå fra disse.

Selv er jeg blitt mer og mer opptatt av å ha rene artsakvarium og innrede mest mulig slik fiskene har det i naturen der de opprinnelig kom fra. Jeg tror fiskene trives aller best da, og man får mye mer glede av fiskene!


Pestsnegler ja... Heldigvis setter de seg i filteret og går ikke videre til pumpen Jeg vil gjerne ha en gul ansictrus da jeg bare digger antennene dems. Også til jeg ha både guppy og kampfisk :P men de er visst ikke noe særlig å ha sammen, så mens jeg venter på bedre tider kan jeg jo bruke tiden på å bestemme meg har forøvrig en 65 liter og som ikke er satt i gang enda som jeg tipper blit kampfisk kar. Jeg vil ikke blande mange arter i karene. Max 2 tror jeg som går godt sammen + noe sneglegreier. Føler ikke man trenger å stappe både hummer og kanari i samme karet. Blir for mye å holde styr på. Krevende fisker vil jeg ikke ha nå som jeg er nybegynner og ikke vet forskjell på nitritt og nitrat xD

Jegersneglen får forøvrig en klump med mallemat en gang i uken ca å kose seg med utenom sneglene. Tenkte jeg skulle prøve å holde liv i hvertfall den om ikke annet da jeg har ganske mange fiskeliv på samvittigheten, både jobbmessig og som gullfisk eier i ung alder :P

Men spiser jegerneglen matrester og avfall fra bunnen? Har lyst på sånn malaysisk snegle som spiser dritt som finnes inn under sanden og
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap