Dårlig info i gamle akvariebøker?

Jeg vet ikke helt hvor denne hører hjemme, så beklager om den er postet på feil sted.

Sitter her og er frustrert over gamle akvariebøker.
Var på biblioteket i dag, og det eneste de hadde var 120 akvariefisker av Helmut Pinter. og Teknologisk forlags akvariebok. fra 1995 og 1990.

Disse bøkene er jo helt utdaterte ! hvor mye kan man stole på det som står om fiskene i så gamle bøker? Kikket fort over dem, og ser at f.eks kobbertetraen nevnes som fredelig og pen stimfisk. Ikke et ord om at de er aggressive og kan bølle med andre fisk.

Pumper og slikt ser jo fullstendig uoverkommelig ut med ørten deler og slanger og bokser med ditt og datt i ..

Kan noen foreslå bøker av nyere dato som er å anbefale? Helst norsk eller svensk/dansk.
Tenker da på bøker som sier en del om fiskene.
Plussmedlem
Back to Nature og Aqualog-bøkene er bra...
Denne akvarieboken var min "bibel" som nybegynner. Anbefaler den på det varmeste

Edit: Bruker den faktisk jevnlig som oppslagsbok enda så den er ikke bare for nybegynnere altså
Hva skal du med bøker når du har en utømmelig kilde med navnet internett..!?
Mangler noe på denne siden...
Malawi_Kim
Hva skal du med bøker når du har en utømmelig kilde med navnet internett..!? ;)



Liker knappen! =D
Malawi_Kim
Hva skal du med bøker når du har en utømmelig kilde med navnet internett..!? ;)

Ikke enten eller, men både og

Må si at jeg personlig synes det er mer avslappende å sitte og bla gjennom en bok enn å sitte på nett. Mer oversiktlig til tider synes jeg også. Jeg finner oftere infoen i bøkene mine enn å lete på nett, men så er jeg en bokorm også da
I tillegg er det ofte vanskeligere å vurdere kildene på nettet, enn i bøker.
Ikke alt man leser på nettet som er sant.
Synes en bok er grei når jeg skal fordype meg, notere ned, lese og sortere. Boken kan jeg ta frem dagen etterpå. Ikke alltid like lett å finne tilbake til samme info på nettet dagen etter på.

Likte den boken du linket til Tante Astrid !
Bokmerker alltid de sidene på nettet jeg finner spennende og nyttige, da er det alltid lett å finne tilbake senere.
Men skal nevne at jeg har hvertfall 800 sider om malawiciklider i bokhylla. Ene boka inneholder over 600 bilder, og ingen pc kan erstatte den gleden over en kopp kaffe!!
I enkelte akvariebøker av eldre dato pleide man å skrive at "vannet skulle stå og råtne litt" i akvariet før man hadde fisken oppi.
Hvor lite de visste.... det var aldri vannet, men filteret som skulle stå og modne i drift. Flere uker, faktisk.

Det skrev aldri bøkene noenting om. Jeg tror rett og slett ikke man visste det før, at filterets bakterier var det som gjorde den aller viktigste jobben!
mona o
I enkelte akvariebøker av eldre dato pleide man å skrive at "vannet skulle stå og råtne litt" i akvariet før man hadde fisken oppi. Hvor lite de visste.... det var aldri vannet, men filteret som skulle stå og modne i drift. Flere uker, faktisk. Det skrev aldri bøkene noenting om. Jeg tror rett og slett ikke man visste det før, at filterets [I]bakterier[/I] var det som gjorde den aller viktigste jobben!


I bøkene her kan man ta fisken oppi dagen etter .... og det sa de alltid i dyrebutikkene før. Ikke rart at mange fisk levde et kort liv hos meg ... og jeg gråt mine ulykkelige tårer nå Gulliver, Minnie , osv lå og fløt ..... Ikke noe "doffen har daua" her, jeg var ulykkelig fordi vennene mine var døde ..... Og jeg ikke visste hva som var galt .

Blir så oppgitt over gamle bøker med utdatert informasjon. Jeg spurte på bibliotetet i går " har dere ikke nyere akvariebøker, disse er jo over 20 år gamle ?" Tror damen ble fornærmet for hun svarte tilbake " er ikke fiskene de samme da liksom?" ....... Og en i bakgrunnen syntes også spørsmålet mitt var tåpelig, "hehe, de er vel ikke rogn lenger" svarte han .... :-/

Leser f.eks at grus er bra, mørk og grov grus. Sand er bare bra i saltvannsakvarier .... Ingen tenker på de stakkar Corydorasene som vil rote rundt i sanden og ikke i grus.

Biblioteket kan bestille bøker til deg som lån fra andre bibliotek om de ikke har de selv. Om det er en spesiell nyere akvariebok du kunne tenkt deg å se gjennom uten å kjøpe så skriv opp navnet og forfattere osv. Da skulle de kunne skaffe den om noen andre bibliotek i landet har de.

Jeg vet ihvertfall at vårt bibliotek har Akvariet fra A til Ø ihvertfall, den er en av de nyere. Dessverre er det ikke alltid infoen er oppdatert selv om boken er nyutgitt så sjekk helst flere kilder før du tror på det som står der
Skal høre med dem etter at jeg har vært på ferie om de kan bestille den til meg.

Min eneste akvariebok er en tykk stor bok som heter Aschehougs store akvarieleksikon. Trodde den var ny, men ser jeg kjøpte den i 2001 hehe - skal si årene går fort !!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap