L144 - døde yngler

For noen måneder siden fikk eg eit kull med L144, dei døde etterhvert. Nå har eg fått eit nytt kull. Noen tips til å få dei til å overleve?
Noen som vet hvorfor dei døde?

på forhånd takk.
Hvor stort kar gikk de i? Min erfaring er at hele kull dør ut dersom jeg har dem i store kar. Hadde 95% overlevelsesratio i en 60 liter, og 1-2% i 260 literen.
Markus H
Noen som vet hvorfor dei døde?

Temperatur!
Små Ancistrus yngel (L144 er en Ancistrus) er svært skjøre overfor temperaturendringer. Og jo mere brått en temperaturendring kommer på, jo verre er det. Et brått temp. sjokk ved vannbytte kan drepe mer enn halve kullet om man tar et vannbytte med kaldt vann.

Dette betyr at alle vannbytter må gjøres med vann som har stått mellomlagret og med varmekolbe i, for å få samme temp som akvarievannet. Ikke bruk varmtvannskranen å spe ut kaldtvannet med! Det kan være ren gift i en slik v.v.bereder (snakker av erfaring...)
Mona, nå skal jeg ikke legge meg ut mot din ekspertise, men jeg vil alikevell meddele at jeg har en helt annen erfaring.

De 2 kullene jeg sist valgte å beholde var overlevelsesratioen rundt 95%. Da tok jeg ca 50% kaltvannsbytter på de 1 gang i uka. Alle sammen vokste som bare det, kun noen få som falt fra.
Da har vi to forskjellige erfaringer da

Det rullet alltid rundt døde Ancistrus yngel hos meg etter hvert eneste vannbytte. Helt til jeg kom på tanken å mellomlagre og bruke temperert vann. Etter det mistet jeg ingen Ancistrus.
Plussmedlem
Aldri noen fasit når det gjelder yngel...

Men...
Ph-fall, temperaturfall, temperaturøkning, oksygenfall kan gi yngeldød. Feil mat, for lite mat, stress, for sterk sirkulasjon i vannet...
Årsakene kan være mange, nesten umulig å si noe sikkert uten å vite mer...
Kan l144 vere sammen med Nigeria killi?

Takk for bra svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap