Hjelp, hvordan frakte et akvarie i bil..?

Hei!
Jeg skal nå kjøpe meg et brukt 240 liter akvarie av merket wromak..
Hvordan skal jeg frakte det med meg i bilen..?
Skal jeg legge under en solid treplate, eller skal jeg legge under en skummadrass..??
Vil jo helst ikke at jeg får sprekke i akvariet innen jeg kommer hjem..
Det er en ca 2 timer lang kjøretur.
Jeg skal hente dette på søndag, så håper noen er snille og hjelper meg før jeg skal hente det..
Takk på forhånd =)
Tror nok madrassen er viktigst. Men er det (stål?)henger du skal ta den på, eller bak i en stasjonsvogn? Uansett: Spenn karet godt fast slik at det ikke hopper. Og kjør forsiktig!
Aller beste er å frakte det plant men er ikke det mulig så ville vel jeg bygd opp under med plank og fylt hulrom med puter slik at akvariet har noe å hvile seg på. Er det møbel og akvarie som skal fraktes ? Kjøpte et brukt Wromak 240 liter med møbel for ca et år siden .Jeg fikk plass til alt i en Passat stasjonsvogn når jeg tok ned baksetet . Vi la noen harde puter under og kjørte pent.
Ja, det er møbelakvarie, og det blir en volvo stasjonsvogn som kjører..
Må jo også ha med grusen og fiskene som står i egne beholdere..
Hmm.. får se om jeg finner stor nok treplate og finne frem skummadrass i tillegg da..
Nilam
Hvordan skal jeg frakte det med meg i bilen..?
Minner meg litt om gåten "hvordan får du en elefant i et kjøleskap.." Vel, akvarium er ikke vanskeligere. Du lukker opp døra og setter inn akvariet. Så lukker du døra og kjører hjem :o)
Du behøver ikke noen plater eller annet under akvariet, men det kan være en fordel med f eks et gammelt ullteppe el. l. som du sett akvariet på, for så enkelt dra det inn i varerommet på bilen, opppå teppet.

Sett akvariet inn først, så bordet ved siden av. Fiskene har du i egnede bøtter / plastkasser med lokk. Går fint med plastposer også. Så der det bare å stable inn planter/sand osv der det måtte være plass. Lys toppen er ofte enklest å transportere på plass over akvariet.

Det kan være greit å legge noe mellom bord og akvarium slik at de ikke skader hverandre.
Jo, stemmer nok det, men jeg tenkte at siden bunnen blir stående rett ned på matten, så kan det kanskje skje at man kan få spenn i glasset eller noe slik at det kan sprekke.. Det er jo tungt akvariet, så det blir jo en del vekt på bunnglasset.. tror ikke det er helt flatt bake i bagasjerommet der heller så.. Hmm..
Skal selv hente en 375 liter i morgen, og familens dyner/tepper blir midlertidig omplassert baki Mondeoen til litersyke gamlefar Tror det beste er å gi akvariet den mest skånsomme transporten som er mulig.
Når jeg hentet akvarie tok jeg alle teppene jeg fant inn i bilen. De pakket jeg under og rundt akvariet så det skulle stå stødig, samt beskytte litt mot støt.
Eg heiv bare 300 L akvarie mitt i bilen med både grus og sand og kjørte hjem.. Men var jo bare en tur på 10 min da og kjørte fint..

Så dro eg og hentet møblene etterpå.
Et 240L står fint i baksete
trenger ikke noe beskyttelse, bare at det ikke tipper fremmover
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap