Ny fisk feil underlag?

Hei.
Jeg kjøpte akkurat et par regnbueciklide (tror jeg). Damen er så og si helt gul om dagen. Jeg har ingen hule enda men jobber med saken.
Andre fisk jeg har er, neontetra, kileflekk, ancistrus og en kinesisk algespiser.

Alt i alt 15 stykk i et 110l akvarie.
MEN det jeg lurer på er at jeg har grus i akvariet mitt. Vil regnbueciklidene trives i dette? Noe jeg kan se etter som tydelig viser trivsel blant fiskene mine? Eller burde jeg bare skifte til sand underlag uansett?
Neste fisk som skal inn er black molly, evt et par scalarer om det går an i et 110l (80,35,40 akvarium).

Jeg har lagt til 3 bilder, ett av mannen som spiser av bakken, ett av hunnen og ett av akvariet. Jeg jobber for tiden med å skaffe steiner som jeg skal innrede den ene siden med. Lage huler og gjemmesteder for fisk som liker dette. Den andre siden skal ha planter og roten (den på bilde). Slik at fisken kan velge og vrake litt og finne sitt sted

Elsker dette forumet, masse snille folk og har fått mange gode svar til nå. Takker på forhånd
Mvh Mtn_foX
Dvergciklider skal vel ha finkornet sand til bunnlag, ettersom de siler sanden gjennom gjellene på leting etter mat
Tipser om at du kan lese om fiskene du ønsker å holde i fiskebasen. Der står det litt om både kravene de forskjellige artene har til vannets hardhet og surhet, bunnlag (når det er relevant) og anbefalt minstestørrelse til akvarie for de forskjellig artene. Grunnen til at jeg skriver at du bør sjekke det er at noen av fiskene du nevner har veldig forskjellige krav til vannet og noen trenger større akvarie enn en 110 liter

Jeg hadde regnbueciklider selv på grus til å begynne med og de trivdes forsåvidt greit, men det var først da jeg byttet til sand at jeg fikk se den naturlige væremåten på disse ciklidene når de lette etter mat ved å sile sanden. Det var også tydelig at sand var mye lettere for de å flytte på når de lagde seg groper under terrakottahulene de hadde. De virket mye mer tilfredse med sand som bunnlag.

Etter min mening så synes jeg karet ditt er for lite til mer fisk, ikke bare i antall liter, men filteret kan bare håndtere enn viss mengde avfall og med mye fisk i karet kan også mengden nitrat bli farlig høy. Jeg ville ihvertfall anbefalt deg å investere i nitritt- og nitrat-tester (dråpetester) og teste vannet du har før du bestemmer deg for å tilføre enda mer fisk.
Regnbue-cikliderna är nog snarare Apistogramma macmasteri.
För dem är sand bättre. Dessutom trenger de huler och gärna exempelvis javamossa. För scalarer är akvariet för litet (och för Black molly passar inte vattenvärdena, som redan har påpekats).
Apistogrammor är intressanta, så behåll dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap